Followers

Thursday, February 12, 2009

Takoyaki


Yeayyyy!!! Akhirnya aku berjaya jugak membuat takoyaki ni...
Petang tadi ternampak okonomiyaki kat umah Aishah Jepun. Aku pun g umah dia & ngadu pasal aku dok mencari2 tepung takoyaki dah lama tapi tak jumpe2. Pastu Aishah kate dia ade resepi yang boleh gantikan tepung takoyaki dengan tepung biase. Aku pun p balik umah Aisyah usha resepi yang dia kate. Pastu aku terus g dapur. Tapi aku tak buat mcm resepi Aisyah. Aku buat pepandai aku jek di samping ingat2 lupe pernah bace kat umah k Za (Zaliana).

Aku rasa ni kategori menjadi jugaklah... ada rasa... tp idaklah rasenye sejibik mcm yg jual kat JJ tu.. tambah2 pula aku dah banyak adjust ikut bahan2 yg ada kat umah ni... Aku cuma letak kobis dan keju. Yang bahagian ikan tu aku gantikan dengan ikan bilis yang aku goreng terlebih dahulu tanpa minyak,pastu aku blender kering sampai halus. Bahagian kicapnye pulak aku ikut saranan Kak Za gunakan kicap Tamin. Aku tak de takoyaki pan tu, jadinye aku pakai acuan kueh cara aje le...

Inilah rupe takoyaki aku yang belum di make up.

Resepi kepada mereka yang berkenaan... dan yang berkenan nak cube-cube...

100g tepung gandum
50g tepung ubi / tepung kentang / tepung tempura
100ml susu segar
50ml air = campuran air bergantung pada kualiti tepung
*adunan yg nak dihasilkan adalah tidak terlalu cair dan tidak terlalu pekat
secubit garam

Inti
Kobis - dicincang halus
Cheese / sosej / crab stick dll yg disukai - potong kecil2
Ikan bilis / udang kering - digoreng tanpa minyak & diblender halus (kering)
Kicap Lemak Manis jenama Tamin
Mayonis

Cara-cara
Campurkan semua bahan adunan dan gaul rata. Hilangkan ketulan tepung.
Panaskan acuan (aku guna acuan kuih cara)dengan api paling kecil. Sapukan dengan minyak. Tuang adunan separuh acuan dan letak kobis dan lauk. Letak sampai adunan melimpah pun tak apa. Tuang adunan tepung lagi kalau ada yang tak melimpah. Dengan menggunakan dua lidi terbalikkan adunan supaya ianya masak keseluruh permukaan kuih tu.

Dah angkat dan di dalam piring, renjiskan sedikit kicap, tabur bahan blender, spret dgn mayonis. Sedia untuk dimakan...

*kepada yg pernah makan dan nak cari bahan2 yg sebenar, ada jual di Supermarket Jaya Jusco. P bahagian Japanesse Product. P lah cari...

12 comments:

Aishah@Ariffin@Aqil said...

caya ahhh menjdk tuuuuu...kite duk sini nak wat kueh cara tumpang acuan takoyaki...org m'sia wat takoyaki lak guna acuan cara...orait ape....

hana said...

bijak bijakkk... nih kalau dpt acuan takoyaki pasni mau ari2 kang mkn takoyaki jerk! ekekekeke... toce toce!

Rafizah Nordin said...

aishah,
la... ye ke??tak kisahlahkan...asal ada rasa udah.. heeee

hana,
terima kasih cikgu!!!tak sabo nak tunggu acuan sampai hahaha

MUMMY ILA said...

kak za... no wonder la ko kata slur ko x muat... rupenye inilah keje ko!!!!! wakakakakakak!!!!!

apa pun mmg menyekat tekak & membontangkan mata aku melihat ini makanan....!!!!!!

Rafizah Nordin said...

ila,
mcm baru tau je...hehehe

Eda said...

ni makanan jepun ke makanan melayu...yg depan tu mcm bunyi kuih tako..rupe pun bih kurang tapi kaler ijau kan?? kompius nih

Rafizah Nordin said...

eda,
ni makanan Jepun le yang...sebenarnya dia ade pan dia sendiri tp disebabkan aku tak de pannye jadi aku buat guna acuan kih cara...

ai said...

TAKOYAKI CARA STYLE!! keh keh..very the kretip..

Rafizah Nordin said...

ai,
mekaseh...hehehe

andeliana said...

salam akak..leh bg sy resipi takoyaki ni x?thx

hitomi lavender said...

He..memang kreatif.pkai acuan kuih cara..hehe

Wawa said...

Takoyaki memang TERBAEKKK!! Tapi kalau susah2 sangat nak cari dapur takoyaki & bahan-bahan kering utk masak Takoyaki,skrg dh ada org jual secara online jenis set macam sushi kit tu.Brand Mamy Aimi.cuba google www.mamyaimi.com.my @ whatsapp 0136012797

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)