Followers

Friday, February 20, 2009

Red Valvet Cake


Ini semua gara-gara di Herda. Dia punye pasal buat aku tidur tak basah, mandi tak lena, wakaka! Aku asyik terkenang2 kek dia yang maroon itu. Sampai aku bangun tengah malam p buat search cari resipinye. Surelah ada sebab dia sendiri cakap dia dapat resipi tu dari internet. Bila dah dapat resepinya aku terfikir utk bikin kejutan, hahaha! Tada....! Mak2 ayam sekalian... velvet kek ada di rumah mak ayam pija & herda, ok...!

Sebelum berkongsi resipi, nak habaq mai camne rase kek ni. Sebenarnya aku tak tahu nak disamakan dengan apa tapi teksturnye soooo moist. Macam kita makan coklat moist tapi tak rase coklat la. Kalau korang nak tahu camne rasanya, korang kena buat sendirilah ye...

Untuk krimnya tu pulak, aku pakai krim cheese. Bukan butterkrim. Ni 1st time aku menggodek krim cheese tapi aku dah pepandai ngubah dan membedeknye. Hehehe... ye la... aku yang nak makan, jadi aku ikut sesedap tekak aku la kan....?

Disebabkan kek ni di dapati dari negara luar jadi adalah 2/3 bahan2nya yang terpaksa diubah suai mengikut kehalalan kita. Jom kita layan resipi... pada yang tak sabo nak resepi, jangan simpan Q, terus buat ye... hehehe paksaan gitu.



Bahan-Bahan (Kek)

2 1/2 cwn (250g) tepung gandum
1/2 sk garam
2 sb (15g) serbuk coklat
1/2 cwn (113g) mentega tanpa garam
1 1/2 cwn (300g) gula kastor
2 bj telur Gred A
1 sk esen vanilla
1 cwn (240ml) susu segar (dicampur dengan 1sb perahan lemon - biarkan 5-10 minit)
2 sb pewarna merah
1 sb cuka
1 sb serbuk penaik

Cara-cara (Kek)
- Ayak tepung, garam dan serbuk coklat. Ketepikan.
- Pukul butter hingga lembut. Tambah gula. Pukul lagi hingga ringan.
- Pecahkan telur sebiji demi sebiji. Tuang esen vanila. Terus dimixer sebati.
- Campurkan susu segar yg telah dicampurkan dengan perahan lemon tadi dengan pewarna merah.
- Dengan kelajuan perlahan, selang-selikan memasuk tepung yang diayak serbuk coklat tadi dengan susu segar yang dicampur dengan pewarna merah tadi. Dimulakan dengan tepung dan diakhiri dengan tepung juga.
- Dalam mangkuk kecil, campurkan cuka dan serbuk penaik. Biarkan berbuih seketika dan tuangkan dalam adunan kek. Kacau sebati.
-Tuang dalam loyang 8" dan dibakar hingga masak. Cucuk lidi di tengah2 kek, kalau adunan tak melekat, tanda kek dah masak sepenuhnya.

TIP: UNTUK MENDAPATKAN KEK YG MOIST, SIMPAN KEK SEMALAMAN DI TEMPAT TERTUTUP SEMALAMAN. THEN, MASUKKAN DALAM PETI SEJUK BEBERAPA JAM. KELUARKAN DAN BARULAH DIDEKO...

Bahan-bahan (Krim)
250g Krim Cheese
30g marjerin
1 sb jus perahan lemon
1 sb esen vanila
3 sb susu segar
Gula aising (Ni agak2 sendiri, ikut tahap kemanisan tekak sendiri ye...)

Cara-Cara (Krim)
Pukul krim cheese, marjerin, esen dan jus perahan lemon sampai lembut dan gebu.
Masukkan gula aising sikit-sikit sambil dirasa. Sebatikan.
Bolehlah disapukan di atas kek.

~ Selamat Mencuba ~ Dah buat nanti, bagi laporan ye... ngeh ngeh ngeh...

11 comments:

♥ Eda ♥ said...

amboi berlumba2 korang yer..jelesssnya..kenapa lah aku tak handal cam korang..huhuhu..tengok jela..buat tak pandai :(

Sis Lin said...

mcm sedap..tp krim nye tu sis x mkn lak...mmg x mkn krim la...

A.I said...

hoiiiiiiiii!!
berlawan2 kowang!!
nampak sedap le kek ni.. ;P

hana said...

kek apa tuhh?? copat la taip! nak nengok resepi! muahahahahaa

Fiza Nordin said...

eda,
berlumbe apenye???aku teringin le...jgn la jeles.handal tu soal kedua yang...yang penting mau belajar...

sis lin,
ni 1st time saya buat tau...sgt2 teruja sebab kwn sy pernah buat sebelum ni.ni bukan krim kek yg biase tu...ni krim cheese...

ai,
aku teringin tengok herda buat haritu bukan sebab nak show off ke hape ye...nak minta orang tu jauh...jadi kenalah buat sendiri hehehe

hana,
sabaq mak yong!sabaq...!!!nak tarik nafas sat...ehehe

*MaMa HeRdA* said...

Syabas betey..syabas!!! waaaaaa..i likeeeeeee....muah muah..

Mizz_Ila said...

lawan..lawan...lantak kowang. yang aku tau..meh kasi aku itu kek!!!

Fiza Nordin said...

ila, lawan ape plak ni???ish ko ni!!!

Cendana Kasih said...

wah..ni dh mcam secret resepi dh ni...tengok pun dh tau sedap..bilalah aku leh buat yer..mixer dh terbako!!

Anawahid said...

wahahaha.. noorma klako la mixer dh terbako... kahkahkah... fiza semangt nk membaking skunk.. bgus2...hehhe

Fiza Nordin said...

her,
sebab kau aku terjebak tapi aku berterima kasih kat kau...hasilnya tak mengecewakan...

noorma,
uishhh mixer aku yg selama ni berbau tp mixer ko pulak yg terbakar ye...hehehe sabo je la...emppp tak lame lagi ade la toys baru...yeeeeha!

kak ana,
sejak dulu pun mmg semangat tp xdak tenet camne nak post...lagipun sebelum ni sy kat fp...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)