Followers

Friday, February 06, 2009

Ikan Goreng Berempah


Yeay... sedap! Tq Hana. Walaupun simple tapi ada rasa. Amik resepi kat rumah Hana. Pagi tadi nampak kat rumah Are... Tu yang lame kat rumah Are pagi tadi. Heee...bukanlah salin resepi. Tapi dok tatap muke anakanda nye yang tomey berpipi merah itewww...

Hana, kite pakai ikan kembung. Kat sini mane ada ikan saba ke, ikan aji ke... Rumah ni kalau ikan kembung laju... ikan mahal2 mcm takut2 je nak makan. Sudahnye pom dalam tong. Baru ye... pasti barulah fikir, bazir. Jadi hb pun pesan,klu nak beli ikan mahal2 beli sekeping dua je. Lebihkan ikan kembung. Ikan selar pun tak bape laku kat tekak org rumah aku ni...


Bahan-bahan
4 ekor ikan apa2 la yer yg sesuai - siang dan kelar2
5cm kunyit hidup
6 ulas bawang putih
1cm halia
sebatang serai - hiris - yg nih optional
garam

Cara-cara
> tumbuk kunyit,bwg putih,halia,serai dan garam sampai agak2 lumat.
> gaulkan ngan ikan. perap lebih kurang sejam atau lebih.
> goreng hingga garing. angkat. lebihan rempah jgn buang.toskan n taburkan atas ikan.
> siap!
> resepi nih banyakkan gune kunyit idup dan bwg putih! yg tuh yg buatkan sedap! klu nk gune kunyit serbuk rasanya agak kuren! tp terpulang la yer..... boleh jer klu dh xde... :)

2 comments:

hana said...

fiza..ikan saba tuh ikan kembung la. ikan aji ikan selar...eh selar ke selayang! heeee...sajer jerk ckp nipon! mcm grand jerk er bunyiknyer! ekekekeke.... mekacih kerna telah mencube! selamat menjamu selera za! mmg sedap ade sambal tempoyak tuhh! walllaaaaah!

Rafizah Nordin said...

hana,
ooo gitu ke...kahhhh jadinye aku ni pakai ikan saba lah ye...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)