Followers

Wednesday, May 27, 2009

Ubi Getuk


Ubi getuk ke... Getuk ubi? Alah... mane2lah. Asalkan korang tahu dan sudah pastinya semua orang pernah makan kuih ni, kan. Suka dengan tak suka jek. Aku suka kuih ni. Tapi jarang2lah buat. Selalunya beli saja kat orang2 jual goreng pisang tu. Tapi kelmarin singgah kedai, terbuka pulak hati nak beli ubi kayu. Dah beli barulah terfikir nak buat apa.
Tapi ada juga silapnya. Aku beli 5 tungkul. Semuanya aku g rebus. Bila hb balik kerja dia tengok dan dia kata kenapa rebus semua. Gorenglah sikit. Uhuks... apo punye binilah. Actually hb suka makan goreng ubi kayu. Abih ubi yang dah rebus bebanyak tu nak buat ape ek? Takkan sume nak buat ubi getuk ni. Muntah ijau aku anak banak makan ubi getuk semedang. Korang suggest kat aku sat...


Resepi dari MyR oleh Joayee. Belek, belek jangan tak belek... Jangan bergelek ya udah. Depan hb memasing okey, hiks!

Bahan-bahan ( 1 family )

  • 2 cup ubi kayu rebus tumbuk
  • 1 cup kelapa parut
  • 1/2 cup gula
  • secubit garam
  • batter mix: boleh guna batter mix kegemaran sendiri

Cara-cara

  1. campurkan semua bahan hingga sebati.
  2. kepal bulat-bulat.
  3. celup dalam batter mix. goreng hingga kuning. jangan goreng terlalu lama, nanti pecah.

2 comments:

~NurKasih~ said...

salam fiza..sedapnya getuk ubi..lama x makan..sedap wooo!! nak cikit!!!!

Anonymous said...

Simpler and easier just links london various facets of being married the ought links london jewellery to be obtained and tradition recently indicated links of london sale actually divided regarding the bride's family, links of london silver the groom's family, as well as the groom himself. discount links of london Over are the days where the bride's parents insures links of london ring uk every single thing make a list of to links of london friendship bracelets sale perfect detail. For a short period, tradition had shifted this obligation to qualify for the links sweetie bracelet three parties soon discussed the following., a response, links of london earrings as well as ever-popular brunch. Experience entered production although there required to links of london necklaces sale twelve inches into your market by the grooms telephone and therefore bridal individual.

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)