Followers

Wednesday, May 27, 2009

Ubi Getuk


Ubi getuk ke... Getuk ubi? Alah... mane2lah. Asalkan korang tahu dan sudah pastinya semua orang pernah makan kuih ni, kan. Suka dengan tak suka jek. Aku suka kuih ni. Tapi jarang2lah buat. Selalunya beli saja kat orang2 jual goreng pisang tu. Tapi kelmarin singgah kedai, terbuka pulak hati nak beli ubi kayu. Dah beli barulah terfikir nak buat apa.
Tapi ada juga silapnya. Aku beli 5 tungkul. Semuanya aku g rebus. Bila hb balik kerja dia tengok dan dia kata kenapa rebus semua. Gorenglah sikit. Uhuks... apo punye binilah. Actually hb suka makan goreng ubi kayu. Abih ubi yang dah rebus bebanyak tu nak buat ape ek? Takkan sume nak buat ubi getuk ni. Muntah ijau aku anak banak makan ubi getuk semedang. Korang suggest kat aku sat...


Resepi dari MyR oleh Joayee. Belek, belek jangan tak belek... Jangan bergelek ya udah. Depan hb memasing okey, hiks!

Bahan-bahan ( 1 family )

  • 2 cup ubi kayu rebus tumbuk
  • 1 cup kelapa parut
  • 1/2 cup gula
  • secubit garam
  • batter mix: boleh guna batter mix kegemaran sendiri

Cara-cara

  1. campurkan semua bahan hingga sebati.
  2. kepal bulat-bulat.
  3. celup dalam batter mix. goreng hingga kuning. jangan goreng terlalu lama, nanti pecah.

1 comment:

~*as*~ said...

salam fiza..sedapnya getuk ubi..lama x makan..sedap wooo!! nak cikit!!!!

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)