Followers

Tuesday, May 19, 2009

Sri Kaya Pandan

Buat ni petang semalam untuk satu projek yang dah agak lama terpendam. Tengok kat rumah CMG dan kak Suzi, terinspirasi sungguh.

Tengah aku menggodek-godek sri kaya ni, mak aku tanye dari depan, "ko buat ape tu? Dari pagi sampai ke petang asyik berulang ke dapur je kejenye..." ngeh ngeh ngeh... soklan mak aku. Habisnye dia nak aku duduk je sebelah dia, tengok tv dari satu rancangan ke satu rancangan. Uish, aku ni sebenornye bukan jenis gitu. Kecualilah cerita yang aku betul2 suke macam C.S.I. ke... Matahari ke... The Biggest Loser ke... ha, cerite2 camtu barulah aku dok dendiam depan tv. itu pun kengkadang sesambilnye aku masukkan kain dalam mesin basuh dan buat bende lain mcm lipat kain dan ajo anak buat keje sekolah. Dan tidak ketinggalan, melayari internet! Hehehee

Resepi Homemade Kaya Pandan ni aku ambil dari Noreen UK. Tapi dah edit banyak. Bukan niat nak menderhaka pada resepi tapi nak menyenangkan diri sendiri heheheee
Ampun ye Noreen...

Bahan-Bahan
3 biji telur
300g gula kastor - aku kurangkan ke 160g
200ml santan - aku guna 150ml santan, 50ml air
100ml jus pandan - dr 10 helai daun pandan - aku tak buat cenggini
tukarkan kepada
- 1 sk pewarna hijau
- 1 sb perisa pandan
- 80ml air

Cara-cara
Pukul telur dan gula dengan whisk - sebati.
Masukkan air campuran pewarna dan perisa pandan serta santan & air. Gaul rata.
Tapis dalam periuk non-stick - aku pakai periuk biasa dan tak tapis pun.
Masak dengan api perlahan hingga pekat.
Pastikan adunan sentiasa dikacau.

* Pekat yang dikehendaki adalah apabila disenduk, adunan tidak jatuh.

No comments:

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)