Followers

Saturday, May 02, 2009

Rendang Udang


Ingat tak n3 nasi lemak minggu lepas? Entah macam manalah aku boleh terlupa nak masukkan n3 rendang udang aku ni... So korang-korang... rendang udang ni aku masak minggu lepas kawankan nasi lemak dan sambal petai aku hari tu tau...

Resepi rendang udang ni aku ambil dari MyResepi oleh Kak Fida. Sedap bangat!!! Thanks ye Kak Fida & minta halal saya kopipes jek nih...

Bahan-bahan ( 5-6 orang )

  • 1 kilo udang harimau - bersihkan dan toskan
  • 1 senduk cili kisar
  • 1 biji bawang besar *
  • 4 ulas bawang putih *
  • 2 hiris halia *
  • 4 sb serbuk rempah kari
  • 2 batang serai - dititik
  • 2 lembar daun kari - dipetik2
  • 1 cawan santan - drpd 1/2 biji kelapa
  • 3 sb penuh kerisik
  • garam dan gula secukup rasa
  • 1 kpg asam gelugur atau sedikit air asam jawa
  • minyak utk menumis

Cara-cara

  1. Kisar bahan2 yg bertanda * dan campurkan cili kisar dan rempah kari.
  2. Panaskan minyak dlm periuk dan tumiskan campuran bahan kisar,serai dan daun kari hingga wangi.
  3. Masukkan santan,garam,gula,asam dan kerisik,gaul rata,tambah sedikit air dan masak mendidih.Masukkan udang dan gaul rata dan masak hingga udang berubah warna.Matikan api dan siap utk disajikan.

No comments:

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)