Followers

Tuesday, May 05, 2009

Ketayap aka Kuih/Dadar Gulung

Lepas masak bihun rasa macam tak syiok pulaknye ade bihun je terkontang-kanting atas meja tu. Teringatlah pulak inti manis dalam peti ais yang dah buat hari Ahad lepas. Teruslah campakkan tepung dan bahan2 lain dalam bekas blender. Zettttt sekejap dah ready panaskan kuali leper atas dapur. Zup zap zup zap udah siap 10 batang kuih ketayap aka kuih/dadar gulung. Kalau tengah rajin tak terasa payah nak buat kuih-muih ni, betui tak. Tapi kalau tengah malas, macam2lah berfikir. Fikir2an yang mematahkan semangat nak masuk dapur...

Adunan ni masih ada berlebih dalam peti ais tu. Ingat esok nak buat kuih cara.
So kepada yang masuk sini hari ni, esok datang lagi ye. Ada jamuan kuih cara pulak
heheheheeeee

13 comments:

Mat Gebu said...

Fiza...ko tau tak, kat kampung aku kan, ada orang panggil kuih ketayap ni, kuih "teruna malang".....cittt, suweyy je, buat malu org jantan!!!!

~~ciklinn~~ said...

perghhhhh masak masak dan masak...mmg tersgt rajinn okeyyy... kalu aku jiran kau sure aku duk jengah jer.... hahahhahahh

Rafizah Nordin said...

CMG,
sapelah yg mulakan panggilan penuh sadis tu kahhhhhh!!!!

Rafizah Nordin said...

ciklinn,
klu kau jiran aku tentulah kau dapat merasa ape yg aku masak2 tu...aku tak kedekut okey...pe kate ko pindah kat tingkat 3 ade kosong tu...bertentang dapo lgik ngan aku.leh ko skodeng ari2 wakaka

Aymy with love said...

k fiza, cantik jer tekstur kuih tu... lubang2 tu yg mahal... ritu ayu wat jadik licin jer.. takder lubang2 tu... nape ekk?

cikmanggis said...

intinya nampak sangat sedap..cukup sifatnya...mesti sedap

saveme_zero said...

amboii..makin rajin ni memasak. adehh...tak tahan aku tgk za.

Nur Syafawati said...

amboi..amboi...ketayap pulak!!!!!diet masih berjalan x ni..hehehhe

Rafizah Nordin said...

aymy,
yg lubang2 tu bahagian belakang.yg licin tu bahagian depan.maknenya akak letak inti di atas permukaan yang licin...

cik manggis,
ade sesetengah org letak hampas kelapa masa nak buat inti tp sy tak.buat kelapa betul2.alaaa nak buat makan kenalah buat betul2 klu org niaga lainlah...

sue,
jamu2lah mate heheheee

sya,
diet tetapppp!!!ala makan seketui dua jek...kikikikkkkk

el said...

kak za..den mmg tingin nak buat ketayap..lapar le tgk..hu3...adoiyai tol lah...

Suzi said...

lahai sedapnya ketayap. anak2 akak suka. kalau 10 tu tak cukup hihihi...
yg tak tahannya bila buat kuih ni...siap gulung satu...habis...siap satu habis...bila habis adunan, kuih tinggal 2 tiga ketul je..hihihi..ramai yg duk angkut...

MUMMY ILA said...

aku paling suka wat kuih ni..sedap.. amat sedap...feveret aku

Rafizah Nordin said...

L,
sonang baitu nak buat kuih ketayap ni.tp klu nak lg senang p je beli kat kedai wakaka!

k suzi,
meriah tul eh...seronoklah klu dpt buat apa yg anak2 suka makan...

ila,
senang jek kan ila...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)