Followers

Monday, January 12, 2009

Paru Goreng Berlado


Yeahaaa!!! Dah lame berkeinginan nak masak paru goreng berlado ni baru hari ni terlaksana. Resipi yang sonang baitu. Tapi terinspirasi dari resipi kak Fida kat MyR dan ditambah pesonanya dari Hana (Jepun) tu... Thanks to both of you, muah!

Tapi seperti Hana, kite tambah belacan sikit. Belacan yang biase2 aje sbb kite tak de org nak anto belacan pun, kahhhhh (jgn mare Jiya... usik2 je ni, heeee. Kite kopipes je Kak Fida ye... ampun...

Bahan-bahan ( 10 orang )

* 1 kilo paru* - dipotong besar,4-5 ketul dan cuci.
* 5 helai daun salam*
* sedikit garam*
* (bahan bertanda * di atas direbus dgn secukup air hingga empuk)
* 8-10 batang lada merah-dikisar
* 7 ulas bawang putih - dicincang halus
* 3 biji limau kasturi ambil jusnya
* 2 sb gula merah tanjung
* 1 sb gula pasir
* 1 sk garam
* minyak masak secukupnya untuk menggoreng paru dan menumis lauk

Cara-cara

1. Paru rebus dipotong tipis2 lalu digoreng terendam dgn secukup minyak hingga garing.
2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali dan tumis bawang putih sebentar diikuti dgn lada merah hingga naik baunya.Kemudian masukkan gula,garam dan kacau rata.
3. Masukkan pula jus limau kasturi, kacau rata diikuti dgn paru goreng dan kacau lagi hingga sebati.

12 comments:

ai said...

menci tau!!!!! feberet aku gak ni. Kalau mak aku, dia letak jintan2.. sedapnyeeeeeeee

MUMMY ILA said...

sedapnye...feveret adikmu gak ni

Suzi said...

alahai fiza kegemaran ku jua ni...hari tu nampak kat dapur hana...hari ni kat sini lak...kena cari parulah ni...

Aymy with love said...

Alahai.. sodap ee.. mano den nak cari paru kek sini.. tak survey laii kek pasar nun.. :)

ZiE said...

kak za.. masuk rumah kak za ni sure ada makanan. kalau aku g rumah kak za yg betol2 sure bermacam hidangan akan aku rasakan. sedap2 la... mac nanti byk aku tuntut nak bawa balik brunei. hahaha

Nur Syafawati said...

aku suke makan paruuuuuuuu...tapi dah lame x mkn!!huhuhu..di sbbkan x usik nasik.maka lauk2 pun daku x pandang...kuatkan iman...kuatkan iman

Bibu said...

paruuu...kalo rangup aku suka!!

imi @ is @ lynn said...

Bertambah rajin la ko skrg!

Rafizah Nordin said...

ai besanku,
klu omak2 yg masak mmg gitu.tp ni org muda masak.nak sonang ajo...

ila mummy,
feveretmu feveretku juak, haaaa

kak suzi,
apo nak buek udah keno penyakit berjangkit, heeee

kak aymy,
p p survey...buek copek.jgn biakan air liur tu meleleh....

zie cayang,
buleh je...insyaAllah akan kutunaikan...

syafa adik cute,
aku sendiri pun terliur...harus hari ni aku pecah diet makan nasi, ish3x!

Bibu Wilda,
hbku pun suker yg rangup.tp binik dia suka yg lembik.tgklah kang dia komplen, hehehe

Is kwn mase bebudak sampai dah jd mak budak,
aku mmg rajin, ko je tak tau...hehehe masuk bakul lak haku...ala Is, aku masak bese2 je...

Sifu Mirza said...

hai fiza...

sodap pulak raso..
tambah dongan imej baru blog awak ni..

makin berselero...

:-)

Rafizah Nordin said...

sifu mirza,
tq...

Anonymous said...

cheapest xanax xanax online canadian pharmacy - does xanax pills expire

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)