Followers

Thursday, January 22, 2009

Kek Coklat Basah


Kek untuk Cikgu Noriah - cikgu sekolah tadika Baby. Hari ni merupakan hari ulang tahun Cikgu Noriah. Alamak, lupa pulak nak tanya ulang tahun yang ke berapa tahun.

SELAMAT HARI LAHIR CIKGU... SEMOGA CIKGU DIPANJANGKAN UMUR DAN DIMURAHKAN REZEKI. SEMOGA BAHAGIA DAN GEMBIRA SELALU. SEMOGA CEPAT-CEPAT DAPAT MENANTU...

Kek ni diambil resepinya dari umah Kak Jun. Resepinya dari sifu, k Liza. Ini merupakan percubaan kali kedua atas resepi yang sama. Tapi aku lebih puas hati dengan hasil yang pertama tu dari yang kedua ni. Sementara untuk toppingnya pula aku ambil di rumah kak Ummi. Resepi asal dari Noreen UK.

Bahan Untuk Kek

180gm butter
250gm gula
3 biji telur
300gm air (akak ganti fresh milk)
250gm tepung}
50gm serbuk koko}
1 sudu kecil baking powder}
1 sudu kecil soda bikarbonat} ayak
pukul butter n gula hingga kembang n gebu. masukkan telur sebiji2. masukkan campuran tepung. masukkan air n gaul rata. bakar pada 180'c selama 50-60 min.

Bahan Untuk Ganache/Icing:-

*1 tin susu pekat - boleh dikurangkan jika tak mahu terlalu manis.
*1 sudu teh esen vanila
*1/2 cawan minyak jagung/apa-apa minyak masakan
*1/3 cawan serbuk koko
*sedikit garam

Cara Membuat:-

1. Campurkan susu, serbuk koko dan minyak ke dalam periuk.
2. Masakkan di atas api yang sederhana panas sehingga pekat sambil dikacau selalu dengan whisker.
3. Kemudian masukkan garam dan esen vanila, kacau lagi.
4. Setelah adunan agak-agak pekat (tidak perlu sampai menggelegak), tutup api.
5. Biarkan icing betul-betul sejuk barulah disapu ke atas kek tadi.

7 comments:

CatlinaFly said...

adusss..dia buat kek cokelat pulak...ngencesss...(heh padahal pagi tadi baru bfast nasi goreng kat kantin!) :)

Rafizah Nordin said...

cat,
klu tingin p beli ye...sian baby kat dalam tu...

Nur Syafawati said...

mmg nampak menyelerakan di mata aku..tapi aku maleh nak wat kek skrg ni..diet skit..kahhhhhhhh..JLN LUPE AMEK LA AWARD DARI AKU..DAN WAT TAG TU YER..TQ..NGEH.NGEHH

MUMMY ILA said...

sedapnye cekelet...wat utk aku ye nanti

Eda said...

ini yg aku sokaaaaaaaaaa...kek yg moist2 gini..nyummmy

Rafizah Nordin said...

syapa,
g umah amik award nak la...tp klu wat TAG aku TIDAK MAHU!!!ehehehhh
okla...nnt aku mai...

ila,
insyaAllah...xde hal...

eda,
aku pun x rase kek ni sebab sedebuk tu sume aku bg kat cg Noriah tu.tp tadi baby balik sekolah & cakap, "mama,kite makan kek yg mama buat tu sampai habis.sedapla ma..." huhuhu adakah baby menipu atau sekadar nak menjaga hati mamanya ni?
hahaha, mama dia kembang jap tadik!

Eda said...

alahai kak fiza..ngko tutup mata pun leh buat ..dah memang kepakaran ko membuat kek...sgt jeles taw

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)