Followers

Thursday, December 18, 2008

Roti Nasi


Hambik!!! 1st time buat dan terus buat 2 adunan. Huh, punyelah beria. Tapi sangatlah puas hati sebab licin & dpt pujian dari abang ipar & kak iparku. hehehe...

Tak boleh tahanlah. Sane sini orang dok demam roti nasi. Emp, buat aku tertanye2 je, sedap sangat ke sampai Cik Min & Hana buat berulang2 kali. Takkan nak serbu umah dorang yg sah2 jauhnye tu hanya sebab nak rase sedap ke idak kan. huh, tak malu sungguh haku! kahhhhhh! Kenalah buat sendiri. Sedap tak sedap raselah sendiri... hahaha!

Aku buat 2 jenis roti dari adunan yg sama. Satu jenis ketul2. Dalamnya aku letak inti - Stoberi jem, peanut butter dan coklat. Sementara 3 ketul lagi buat roti dandan - 2 darinya tabur cheese mozarella yg mmg tinggal baki. 1 ketul aku tabur gula kastor saja di atasnya.

Jom layan resepi...

Bahan-bahan
80g nasi putih
100ml air
250g tepung roti
60ml susu segar
4g dry yiest
2 s/b gula
20g butter
1 sk garam

Cara-cara
Mula-mula aktifkan dry yis tu dgn 1\2 sudu kecil gula n tepung dan masukkan dlm air suam, tunggu hingga betul-betul berbuih.
Kemudian blender nasi bersama air dan susu hingga betul-betul hancur.
Masukkan yis, nasi yang telah diblender, marjerin, gula dan garam ke dalam tepung dan uli hingga tepung tak melekat pada tangan.
Rehatkan doh selama 1 jam dan setelah itu tumbuk doh keluarkan angin.
Kemudian terap doh memanjang dan lipat 3
Letakkan doh dlm acuan sandwish loaf dan biar hingga doh menjadi dua kali ganda dan setelah itu bakar pada suhu 190 darjah selama 25 minit.(hana bakar suhu 180-23minit)
Keluarkan dr oven dan glis roti tadi dengan butter utk dapatkan permukaan yang berkilat.
Sedia utk dimakan dan roti ni mmg lembut dan gebu sepanjang masa. Tak perlu guna pelembut roti atau pun bread conditioner.

10 comments:

ai said...

kagom tul aku ngan ngko ni tau! roti pon cam kat kedai punye je..cantek naiknye cam pipi bunbun aku ni!!!

Azie said...

kita pon wat gak..tp tak gebus mcm aka nyer heheheh sbb kita wat gitu2 jer...tp mmg beshhh kan roti ni..esok wat bekpes lagik :)

Rafizah Nordin said...

rupernye saje cantik tapi rase belum tentu sedap di tekak.tapi kat tekak aku ok dah tu...hehehe tq besan!

Rafizah Nordin said...

azie,tak kirelah gebus ke tak gebus janji sodap ekekek

Noorma Ismail said...

tak berkesempatan nk buat lagi, sbb time nk buat jer nasi takde...sbb kat umah ni nasi slalu cepat habis... betul ker lembut, tak yah guna bread softner? yelah..fiza guna breadmaker kan.,tentulah lembut sbb dia uli dh elok, kalo guna tangan mcm aku ni uli ala kadar jer tentu ler keras...ye tak?

Rafizah Nordin said...

noorma, klu tak silap hana pun pakai tangan je...tp dia kate dia punye lembut...try dulu baru tau...

CT Delima said...

bila lah k.ct nk mencuba buat roti ni...dah jeles tahap gaban dah ni..adehh fiza..x leh tahan ler ni..kena mencuba gak satu hari nnt..dah lah umah k.ct x leh tinggal roti hehehe

Nur Syafawati said...

wahhhhhhhhh..gebu cantik bulat nye cantik ko kak za...aku kagum..kagum gile..huhuh..mcm sedap nye roti bulat2 kecik tu...tapi aku xde breadmaker la..teringin gak nak wat roti..huhuhuh..

Rafizah Nordin said...

k ct, esok CM cuti?esok heretlah CM g kedai jual barangan kek p cari tepung roti.klu pakai tepung gandum pun leh gak tp cikmin kate tak bape gebulah...

Rafizah Nordin said...

sya, tak de BM pun leh buat roti.tp kene perah seluruh tenagalah nak menguli tepung tu...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)