Followers

Wednesday, December 03, 2008

Kek Epal


Emppp memanglah sedap. Ni resipi Kak Yani kat MyR. Tapi nampak kek ni mula2 kat umah Hana. Pastu kat umah Suzi plak. Ish, tak leh tahan. Kebetulan semalam beli apple kat c4. Apelagi... projek on la. Tapi udahnye whiping krim lak tak de. Actually bukanlah xde. Cuma yg baru beli sekotak semalam tu ingatnye nak buat tuk projek lain (rahsia, hhehe). Jadi kugantikan dengan susu segar. Alhamdullillah menjadi juga...

Bahan-bahan

1 bj epal (aku pakai epal hijau)
100g mentega
80g gula halus
2 s/b gula biasa
2 bj telur
100ml fresh krim / whpping krim (aku gantikan dgn 100ml susu segar)
150g tepung gandum
1 s/k baking powder
2 titis pewarna kuning (optional)
Serbuk cinnamon (optional)

Cara-cara
Bersihkan epal dan kupas kulitnya. Potong kecil2 dalam ukuran 3mm. Gaul dengan gula biasa dan sedikit cinnamon. Letak atas api kecil dan masak hingga gula larut dan epal lembut.
Pukul marjerin hingga bentuk krim. Masukkan gula halus. Pukul lagi hingga kembang. Masukkan telur sebiji demi sebiji sambil dipukul. Masukkan susu segar. Kacau sebati. Masukkan pula tepung dan baking powder yg diayak (aku tak ayak pun...). Akhir sekali masukkan epal dan airnya (bila dimasak,epal itu akan mengeluarkan jusnya)
Bakar dalam oven selama 45 minit atau sehingga masak dalam kepanasan 180 c.

10 comments:

Eda said...

first time aku dengar kek epal..hehe...sedap eh?

nasz said...

Ni la sebabnye saya takut nak bukak blog akak tau. Saya tak tahan tengok... Huhuhu...

Rafizah Nordin said...

eda,utk aku pun 1st time dgr juga eda.sedap.masam2 manis...

nasz,ampun...insyaAllah biler kite jumpe akak bring sumting tuk ilangkan keteringinan ko tu...

ieda said...

kak fiza blog akak penuh makanan..nasib leh tgk jer kalo leh mkn skali kan best hehe..

Rafizah Nordin said...

tu dia ieda ummi amsyar upernye...la haii...nnt ade gathering kite makan2 la ieda...amacam baby dlm perut ok?amsyar sihat?harap sume ok ye...

nizajeff said...

sodapnye k.piza..rajin le akak ni..masak2...

Rafizah Nordin said...

mane ko tau sodap yul...raso pun idak wakaka

Anonymous said...

Bravo, brilliant phrase and is duly

Anonymous said...

Something at me personal messages do not send, a mistake....

Anonymous said...

Rather valuable phrase

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)