Followers

Friday, December 19, 2008

Kek Kukus (Bakar)


Sebenarnya adunan kek ni aku amik dari KEK KUKUS VELVET HAWFLAKES dr kak fida di MyR. Tapi semalam balik dari hospital terlupala pulak nak singgah kedai beli keping asam ni. Dek kerana keterujaan nak membuat kek ni, aku buat jugaklah. Ginilah hasilnya, kosong jek... Tapi aku buat corak dam & kaler ijau tu aku letak mint flavour. Udah tlebih, pedo lidah le pulak. Mcm baru lepas gosok gigi pulak. Tgklah komeng dr kakak2, abg ipo & anak buah kang. Sure gelak beso depa. Ni 1st time melapis. Sambil2 ngadap laptop...

Takleh nak celoteh panjang lebar. Hari ni aku bujang. Anak2 sume tido umah ibu dorang (kak yong. Dengan Mierza sekali sebab pagi ni nak g spital cepat sikit kononnya. Tapi ni pun dah pukul 10 pagi. Aku masih lagi kat umah. Kang menjerit tpon - anak buah aku yang jaga mak tu panggil.
So, meh le layan resepi ni. Copy paste lagi dr MyR. Sory ye k Fida.

Bahan-bahan ( loyang 10x7 )

* 5 biji telur - grade A yg sejuk(dr peti ais)
* 225 g gula halus
* 220 g tepung gandum*
* 1 sk rata baking powder*
* 1 sb ovalette
* 150 ml susu cair
* 1/2 sk garam
* 100 ml minyak jagung/masak
* 1 sk esen vanilla
* pewarna merah,kuning,hijau dll ikut suka
* secukup hawflakes (akak gunakan yg sebesar syiling 50 sen)

# Ayak tepung dan baking powder kemudian campur kesemua bahan2 di dlm mangkuk mixer kecuali minyak,hawflakes dan pewarna.
# Pukul adunan hingga sebati dan gebu.Masukkan minyak jagung/masak dan digaul dgn senduk atau spatula hingga sebati.
#
Loyang dialas kertas dan sapu minyak. Ratakan adunan pertama dan susun secukup hawflakes dipermukaannya dan kukus selama 5-7 min dalam kukusan yg telah dipanaskan dulu.
#
Buat hingga habis lapisan seterusnya dan susun hawflakes dan kukus.Untuk lapisan yang akhir kukus selama 20 min supaya kek masak keseluruhannya.
#
***untuk membahagikan sama rata setiap lapisan akak ambil 4 senduk lauk dan dibahagi kpd 5 mangkuk dan warnakan.Untuk lapisan terakhir susun hawflakes jika suka...
#
Setelah kek masak,biarkan di dlm loyang selama 10 min kemudian dibalikkan di atas redai kek supaya sejuk.

3 comments:

Nur Syafawati said...

kak za..cantik nampak kek ko..valvet nama nyer..valvet pun dah kawin ngan rich..hehehhehe..kak za..aku kurang paham..nama kek kek kukus..tapi ko bakar??ape yg di kukus nyer??hehhehe..ape2 pun..hasilnyer menarik..meh round blog aku jap..aku pun ade wat kale2 nye kek..hehehe

hana said...

hohohooo... kek kukus velvet yg telah di bakar dan dmintkan! kretip la fiza nih!

Rafizah Nordin said...

sya, aku bako kek tu sbb stok gas aku kurenggg.aku takut kang aku tgh sibuk mengukus, gas abis... huh, mampui haku!!!

hana, kretip x sengaje nih.sbb hawflakes takde dlm simpanan.ekekek

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)