Followers

Wednesday, December 03, 2008

Chicken Pie


Ha ni dia... merasmikan puff pastry yang aku beli kat c4 smalam. Tu la dia...tgh sakit2 kepala pun sempat lagi merendek ke c4 semate2 nak cari puff pastry. Hehehe pergi ber4 je tau...hb keje. Balik2 keje si Baby menunjukkan kasut dia yg dibeli kat c4 tadi. Apa lagi kene bersoal jawab la ngan hb, "Ke mana? Dgn sape bagai..." Cakaplah betul2... "Ish, berani sungguh you ni."
Emp...nak buat camne kan...klu ajak hb pun banyak soalan. Buat apa, nak cari ape... huh maleh nak jawab. Kite ni nak cuci2 mate. Nak jalan-jalan. Tapi dia...pergi hanya bile nak cari barang je. Emppp tak pelah bang... klu u tak mo pergi, i pergi ngan anak2 je.I tak kisah...
Oh, ok...stop cite pasal laki. Jom kite layan resepi Chicken Pie ni. Kali ni buat sangat puas hati.

Bahan-bahan
Beberapa keping Puff Pastry

Bahan-bahan - INTI
1 biji kentang - dipotong dadu
1 bj lobak - dipotong dadu (@ boleh gantikan dgn sayur 3 bradik)
isi ayam dipotong kecil (aku pakai ayam kisar jenama SAUDI)
1 bj bawang besar - dicincang

Bahan-Bahan - TUMIS INTI
2 s/b sos tiram
1 s/k serbuk lada hitam
1 s/b tepung jagung (larutkan tepung jagung dgn 2 s/b air)

Bahan-bahan - Sos Putih
3 s/b marjerin
3 s/b tepung gandum
100ml susu segar
200ml air

Untuk Inti tu, goreng macam kite buat gorengan biasa tu saja.

Untuk Sos Putih - Cairkan marjerin. Masukkan tepung dan kacau 1-2 minit. Masukkan susu dan air. Kacau hingga pekat. Angkat dan sejukkan seketika sebelum dicampurkan bersama bahan inti.

Ni inti yang belum dicampurkan dengan sos putih....

Ni inti yg sudah dicampurkan dengan sos putih....

4 comments:

nasz said...

WAH, TGK PON TAU SEDAP... KAK ZA, INTI DIA MMG KALER MCM TU EH?

ZiE said...

a'ah kan nas tngok pun dah tau sedap.. mcm mana ni nanti bekalkan aku satu kotak ye kak za chiken pie ni..nak bawa balik brunei.. hahah

Rafizah Nordin said...

nas, rasenye yg kedai tu intinye dibuat mcm ni.ada sos putih tu.tp biler dah bakar nnt sos tu jadi jernih & intinye jadi basah2.sedap tau...

zie, insyaAllah apa salahnya.hehehe.bg org brunei rase air tangan org msia ye...

Eda said...

yg ni macam senang sikit dari yg ko buat ari tu... erh puff pastry tu camana eh rupanya time ko beli tu??

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)