Followers

Monday, November 24, 2008

Tat Telur


Lepas masak tadi terus buat adunan tuk tart ni. Dapat resipi ni skodeng kat umah untie yochana. Buat dua saiz sbb tak cukup mould yg kecil tu. Masa mula-mula nak buat tak sabo. Dah buat pun tak sabo - tak sabo nak siapkan. hahaha

Jom kongsi resipi...

Bahan-bahan untuk Pastry Crust
100g unsalted butter (aku guna marjerin je...)
40g icing sugar (aku pakai guna kastor...)
sedikit garam (aku tak letak pun...)
1 bj telur
20g susu tepung
220g tepung gandum
1/2 s/k esen vanila

Bahan-bahan untuk Egg Custard
2 bj telur
45g gula kastor
sedikit garam
1 s/k lemon juice (aku gantikan dengan cuka)
80ml susu segar
40ml air
1/2 s/b esen vanilla

Cara-cara untuk membuat Pastri Crust
Campurkan semua bahan kecuali telur. Sebatikan hingga menjadi 'crump'. Masukkan telur dan adunkan sehingga menjadi doh. Biarkan selama 20 minit. Acukan ke dalam acuan tart.

Cara-cara untuk membuat Egg Custard
Campurkan semua bahan dan sebatikan. Tuang dalam tart.

Bakar 175c - 20 minit - Lebihkan api bawah.

2 comments:

Mummy ILa said...

tat telur.. :)

Rafizah Nordin said...

sedap dan mudah ila.bakar sekali je tak yah 2 kali bakar.tpi kene lbihkan api bawah sbb nak masakkan doh tu...try la...atau lebih senang... beli je
hahahaha

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)