Followers

Friday, November 14, 2008

Cheese Cake


Ha... ni percubaan kali kedua cheese cake dr MyR resipi Biduri. Kali ni lebih sedap dan menawan tekak sbb pakai plain yogurt. Tak la masam...

Erkkkk silap, nak kena bgtau gak. Yang ni bukan buat tuk makan sendiri. Tapi cikgu Zaida (cikgu kelas Boy) yang order. Nak buat makan anak2 katenya. Tapi entahlah sempat ke sampai umah sbb tadi pun dah ade cikgu lain yang ngendeng. hehehe

Lupakan Secret Resipi sbb akan lebih sedap klu buat sendiri, tentu lebih puas hati, puas makan dan kembanglah hati kena pulak klu ada yg memuji... Cubalah!

Bahan-bahan
250g Krim Cheese
200g fresh cream/plain yogurt
2sb jus lemon
3sb tepung gandum
2 bj telur
90g gula

Cara-cara
Untuk Base saya gunakan 12 keping Biskut Oreo yg dibuangkan krimnya dan blender halus. Kemudian cairkan 25g marjerin. Gaulkan bersama biskut oren dan padatkan dalam acuan kek. Acuan kek tu dilenserkan dengan marjerin dan kertas baking.

Untuk buat kek - campurkan semua bahan dan putarkan hingga semuanya sebati. Tuang dalam loyang. Bakar secara keseluruhan 40-45 minit bergantung pada kapasiti oven masing-masing.

Setelah hampir 30 minit tutup acuan pembakat dgn aluminium foil @ tudung periuk untuk elakkan bahagian permukaan kek kelihatan hangus.

Setelah dikeluarkan dari oven dan disejukkan, masukkan dalam peti sejuk untuk dapatkan rasa cheese yg sgt pure...

No comments:

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)