Followers

Tuesday, November 04, 2008

Kuah Durian


Hari ni Selasa. Seperti biasa malam nanti suamiku nak pergi main badminton. So hari ni tak masak nasi. Makan yang ringkas-ringkas saja. Pagi tadi pergi pasar beli lauk-pauk sebab dalam peti besi tu hanya tinggal ikan kembung je... Cili dan sayur-sayur pun dah habis. Jalan punye jalan, borong punye borong, ternampak ada orang jual durian. Terus terfikir nak buat kuah durian. Since hari ni pun memang nak masak simple2 je... Satu polisterene ni RM6. Bolehlah ek...untuk kite yang tak berdusun durian ni.Hehehe...

Ish... nak kongsi ke resipi? Bolehlah ek...setiap orang ada cara masing-masing masak kuah durian ni tapi ni cara aku la. Ikut tekak en somi.

Lagi satu nak kongsi kisah. Ada sesetengah orang buat kuah durian ni putih je kan? Sebab dia tak letak gula merah. Tapi aku punye coklat sikit sbb en somi suka tgk kuah dia kaler camtu. Kakak aku sendiri buat kuah durian putih je. Jadi satu hari tu dia tanyalah..."eh, kenapa kuah durian kau ni coklat?" Jawapan aku... "Sebab laki aku bukan laki kau..."kwang kwang kwang...
Bahan-bahan (sukatan bergantung pada banyak durian anda)
Durian
Santan
Air masak
Gula pasir
Gula merah
Garam

Cara-cara
Ramas durian dengan santan. Tenggekkan atas api sederhana. Biarkan mendidih.
Bancuhkan gula merah dengan air panas. Tuang ke dalam kuah durian sambil ditapis.
Masukkan gula dan perasakan dengan garam. Biar gelegak seketika. Then bolehlah ditutup api...

3 comments:

kirana-ummikmal said...

umang aiiiiii
ko dah buat aku teringin la kakkk
adeehhhhhh nasib xde gambo pulut sama...kalo x meraung aku kakk...

Rafizah Nordin said...

sedapkan makan kuah durian ngan pulut.tp abg sopi pelik...maleh la aku nak kukus klu hanya aku yg makan...jadinye roti je laaaa

Eda said...

ala kak fiza..nak buat gaksss....tapi x jumpa gule merah kat sini..cemana yer???
nanti pucat je rupe kuah derian aku tuh!!

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)