Followers

Friday, November 07, 2008

Ayam Perap

Ayam perap ni makan dengan bihun soto tadi. Macam terajin plak nak buat. Lagipun hari tu buat, makan macam tak stimmmm je. Hehehe... Hari ni makan mcm puas sangat. Licin. Pinggan siap basuh terus. Nak buat pun senang dan mudah. Hehehe...

Bahan-bahan
1/2 ekor ayam
3 s/b sos tiram
3 s/b minyak bijan
2 s/b sos tomato

Cara-cara
Rebus ayam hingga masak.
Celup dalam air yg dicampur dengan ais batu. Angkat dan tos seketika.
Dalam bekas, masukkan sos tiram, minyak bijan dan sos tomato. Seratakan ke seluruh ayam dan perapkan 3-4 jam.
Goreng dengan minyak banyak.
Potong2 ayam (ikut suka) dan siram semula dengan cecair perapan tadi. Bolehlah dihidangkan.

2 comments:

saveme_zero said...

uihh...sedapnya za?? aku nak tye skit...nape kena celup dgn air batu...untuk apa yer??

Rafizah Nordin said...

supaye kulit ayam tu nampak cantik...kate tuannye resepi...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)