Followers

Wednesday, July 13, 2011

Tumis Ikan Bilis Tumbuk dengan Jering


Jering aka jengkol.... sodap di makan tapi lepas tu kenalah guna air yg banyak sebelum keluar dari bilik air. Kalau tak, boleh mengganggu emosi orang lain hehehe...

Dulu aku tak makan pun jering. Petai okaylah... tapi sejak bersama dengan en hubby belajarlah makan. Syioklah plak tengok dia kunyah penuh selera kehkehhh...


Jering ni aku dapat masa balik kampung hujung minggu lepas. Sanggup tu sampai menebang pokok sebab nak dapatkan jering. Sekali bila dah tebang, alahai.... jering tua!!! Kalau muda, boleh buat ulam. Dah tua ni nak buat ulam, kalau pakai gigi pelsu, uiiiii cabot!!!! Jangan buat keje, bak kate en hubby selalu hahahaa!! Tapi kami taklah pakai gigi pelsu. Ayat ditujukan kepada mereka2 yg berkenaan je hihihii



Silelah tgk gambar sampingan ye... en hubby begitu bersemangat konon. Tapi lepas tu...
"adoi ma... sakitnye pinggang I!" Uiksss camne nak dok kampung kalau camni???

Jangan hangat2 taik ayam udahle ye encik sopie. Uishhhh!!!

Jomlah layan resepi simple ni...


sumber : fiza nordin

bahan:
10 ketul jering (kikis kulit, rebus dan dihiris)
segenggam ikan bilis (rendam & tumbuk sikit)
1 biji bawang
2 sb cili kering kisar
garam, gula & bahan perasa secukupnya

cara:
1) tumis bawang dengan sedikit minyak hingga naik bau.
2) masukkan ikan bilis yg sudah ditumbuk. goreng sekejap.
3) kemudian masukkan cili kering kisar. tumis seketika.
4) perasakan dengan garam, gula dan bahan perasa secukupnya.
5) Masukkan jering dan gaul2 hingga sambal agak2 mengering barulah tutup api.

Sedap dimakan dengan nasi panas2...!

6 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

first time mkn jering kat kedai mat binjai, kuala terengganu, fuh! sodap ropenyer... hehehe

tun_telani said...

tun jarang2 mkn jering ni.. kalau kt kg, ada pokok jering kt kebun.. tp [okok tu teramat laa tinggi nyer. mmg membazir gitu je sbb xde org yg blh ambil

Sofea said...

serius cakap akak x pernah mkn jering, mcmana rasa pun x tau..:)

Fiza Nordin said...

k sari yusa,
amboi jauhnye dok merasa makan jering hehehee

tun telani,
yeah pokoknye mmg tinggi...tu yg suami sy sampai tebang. nak kait dgn galah pun x sampai

k sofea,
dulu sy pun x makan tp dah kahwin dgn suami baru coba2... syiok pulak hahahaa

Anna Qawina said...

waaa..sedapnya...lama gak tak mkn jering..ni kalau ada pun leh telan i liur jela..tak berani nak mkn dah..kang bersalin darah yg keluar tu buat org nyambut rasa pening lak..hehe..kat kampung banyak la jering ni...

Fiza Nordin said...

anna,
tgh tunggu hari ke? hahahaa ade yang kene sembo ngan nurse & doktor pulak kang ek hahahaha sabaq ja la noooo

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)