Followers

Wednesday, July 27, 2011

Rumah Puchong


16hb Julai kelmarin, penyewa (Diana) rumah kami di Puchong tu keluar. Awal bulan Julai haritu dia dah bagitahu dah... aku pun cepat2lah masukkan iklan kat Mudah.com. Alhamdulillah, ramailah yang call dan bertanya itu dan ini. Dan saat n3 ini keluar pun, sebenarnya aku dah penyewa baru. N3 ini sekadar berkongsi info di samping alert untuk diri sendiri akan progress rumah kami tu...


Hakikatnya aku sayang nak lepaskan penyewa sebelum ni - Diana. Walaupun kami taklah mesra, tapi aku amat puas hati dengan sikapnya. Selama dia duduk menyewa di rumah kami tu, cuma sekali dia lewat bayar. Itu pun taklah lewat sangat... sehari dua je dari tarikh selalu2 dia b/in. Selalunya belum awal bulan lagi dia b/in sewa.

Lagi satu, setelah Diana sewa rumah kami tu, kami tak pernah pergi jenguk2 rumah tu. Kita takut juga mengganggu privacy orang. Sebab aku letakkan diri dia di tempat aku. Aku sendiri pun, tak sukalah tuan rumah asyik dok mengulang rumah dia... macam kite nak buat tak elok pulak kat rumah dia. Kalau tak percaya, jangan kasi sewa kat oranglah, kan.... Itu pendapat aku, lain orang lain pendapatlah ye... terpulang.


Then, bila Diana dah kosongkan rumah, aku pun dah deal dengan bakal penyewa baru, kami (aku & en hubby) pergilah tengok rumah kami tu b4 jumpa bakal penyewa. Agak terkejut juga. Banyak juga perubahan kat rumah kami tu. Perubahan yang elok, bukan tak elok. Aku dan en hubby rasa terharu sikitlah tengok perubahan2 tu.


Sebelum ni takde lampu kat balcony, Diana tambah. Sebelum ni takde air pancut kat bilik air, Diana tambah. Then Diana tambah 3 plug kat tepi sinki dan tambah lampu kat ruang makan. Ada yang dia alihkan plug dan tutup plug lama.

Pada aku dan en hubby, Diana buat rumah sewa tu macam rumah sendiri. Which is aku dan en hubby rasa, memang sayang betul kehilangan penyewa yang bertanggungjawab dan prihatin macam tu... :(


Sabtu kelmarin, kami bertemu dengan bakal penyewa rumah kami tu. Dah deal pun... deposit dah bayar, alhamdulillah. Kami pun dah serahkan kunci. Tak kisahlah dia nak masuk awal pun. Kami lepaskan sebab fikir2kan awal bulan August nnt kite umat Islam akan mula berpuasa. Susah pulak nnt dia nak pindah randah dalam bulan puasa.


Harap2 penyewa baru ni pun akan berlebih kurang macam penyewa sebelumnya. Tak banyak kisah, tak banyak karenah. Harap2lah.....

16 comments:

Anonymous said...

alhamdulilah dpt penyewa yang bagus mcm tu..kita pun senang hati.. :)

salam kenal dari MDT :D

IdaShazana said...

penyewa rumah saya?....dah 3 bulan tak bayar sewa. call tak angkat, sms tak jawab. bila dtg rumah, tak bukak pintu.
hangin je satu badan

Ummi said...

Alhamdulillah la kalau dpt penyewa camni....sbb tu la akak fikir 10x nk bg org sewa rumah baru akak, kitaorg cadang nak buat homestay je laaa... Akak dulu pun kan, masa baru2 pindah kuantan, akak menyewa 6 bulan. Masuk jek rumah tu, sinki jek ada terkonteng2...last2 akak bgtau jek tuan rumah akak nak wat para tiles sekali dgn sinki...dia x kesah. Akak pun bukan nak suh tuan rumah byar, akak yg nak selesa...akak upah org buat ya amat cantik..masa tu (10 thn sudah) para sinki pjg kurang lebih 8 kaki gitu, rm700 akak bayar upah. Duduk 6 bln jek, akak dah beli rumah skrg. Keluar rumah mmg akak halalkan jek kat tuan rumah tu...ikhlas. Rasanya dah berbalas pun rezeki lebih dr itu. Bab plug or segala kerosakan kecil pun kitaorg x bgtau tuan rumah pun..ganti dan tukar jek mana patut. (*ni bukan nak cerita kebaikan ke apa ke, tp sikap kita sendiri la kan..jaga harta org elok2, buat mcm harta sendiri). Kaannnn... :)

Cendana Kasih said...

sayangkan nk lepaskan penyewa macam tu..macm kes aku, dh lali ngan penyewa banyak kerenah ni, dia angkut satu barang punyer rumah pun ada, dan skang ni sepupu aku plak yg sewa, tapi dia tak tau aku owner dia, saja nk keep low profile..hehehe...tp kalo tak bayar sewa, tak kira sedara, tak kira kawan...

Fiza Nordin said...

MDT,
alhamdulillah & terima kasih singgah sini :D

Fiza Nordin said...

ida shazana,
masyaAllah... kite minta dijauhkan dr dpt penyewa macam tu.... sabar ajelah ye.... tp mmg kena buat sesuatu tu.tak boleh dibiarkan je...

Fiza Nordin said...

kak ummi,
saya pun lebih kurang gitu jugak... walaupun rumah orang tapi klu untuk keselesaan diri sendiri, buat je apa2 yg patut. tak usah nak berkira2 sangat.moga Allah swt tambahkan rezeki pada kite, amin!

Fiza Nordin said...

noorma,
mmg ade macam2 feel manusia ni... sabar ajelah,kan.... camne ko deal dgn sepupu tu sampai dia takleh tau kau owner tu???? bijak & licik sungguh ko heheheee

Juwita Jamaludin said...

seronok dapat penyewa yang menjaga rumah kita happy je rasa kan kak

el said...

alhamdulilah dpt penywa cam tu kak
riso dpt penywa yg lebih kurang je pagai..ni umah el nak siap dah..nk bg sewa..hope cepat2 dpt penyewa...jenuh nk bayor heheh cantek umah sewa kak tu

Fiza Nordin said...

ita,
itulah... sayang betul rasa nak lepaskan dia.... :(

Fiza Nordin said...

l,
thanks :)
beli umah kat penang ke perak???

sina said...

Salam, saya tengah cari rumah untuk di sewa..sekarang saya tinggal di baiduri court, bandar bkt puchong 2..xde mslh dgn owner rumah..cuma anak saya tak serasi..asyik sakit cz udara kat situ kotor...mintak tlg sgt...no tel sy 016-2151022 atau suami 019-3586554

Unknown said...

Salam, sy tgh mencari2 umah sewa sekitar area puchong/usj.. bln 6 ni sy kawen so kalau ada rezeki sy di situ, mnt tlg sms sy ye 0127976682 -siti- TQ

Unknown said...

saya mencari rumah sewa berdekatan dengan kawasan puchong putra prima.. budget RM500 ke bawah.. sesiapa yang tahu tolong mesej di 0193500461 (yun)

AkmalSA said...

salam..sy sudah berkeluarga dan mencari rumah sewa.. budget 400-700.. sekiranya ada.. contact sy 013-2222654 (zarina) / 013-2222156 (akmal)..
terima kasih..

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)