Followers

Monday, July 25, 2011

Asam Rebus Tempoyak dengan Rebung


Lame betul tak masak gulai asam tempoyak ni... kalau ikut aku, suka kuahnya yang pekat & pedas. Tapi tak boleh masak ikut tekak sendiri aja.... tekak en suami kena ambil tahu jugak.... dia kureng sikit tang pekat2 tu. Tang pedas2 hokey! Jadinya kenalah buat cair2 sikit. Yang sedang2 saja.... yang boleh diterima oleh dia dan aku huhuhuuuu....

Lagi satu umah aku, ikan lain jarang2 masuk melainkan ikan kembung dan ikan pelaling. Ikan selar pun kureng mendapat sambutan walaupun rupanya hampir spesis dengan ikan kembung dan pelaling tu.... Kalau beli ikan tenggiri lagilah... en hubby makan macam takut2 je.... eiiii sakit jiwa tengok ikan tak habis walaupun hanya masak 2 potong je....

Jadi, adalah lebih baik kite beli ikan yang mendapat sambutan menggalakkan ye, puan2.... belilah ikan kembung aka ikan pelaling yang kecik2 dan halus2 tu. Dah itu yang sesuai dengan tekak deme, awok ikutkan ajelah....

Resipi, tadak.... aku tak reti nak sukat2. Masak2 gulai2 camni aku selalu main campak2 aje. Ikut rasa dan naluri, cewahhhhh! Aku percaya ramai jugak yang macam tu, kan.... Masak camni pun nak bersukat, haiyakkkk.... wa tatak biasa wooooo!!!!


2 comments:

quinnie said...

salam kakfiza....rebung pun boleh buat gulai tempoyak jugak ye...bestnya...suka makan rebung ngan tempoyak...:)

ummiumaira said...

heee..kak.... wa pun sama x reti nak sukat2 nie..main campak ikut suka ja...pas 2 sebelom angkat rasa dekat sepoloh kali heeeee nak agak bg sesuai ngan tekat bozzz...kalu masak yg pedas2 bibir sure tebal cam kak nita .....

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)