Followers

Friday, July 15, 2011

Masak Sardin Kicap


Lauk kelmarin ni... semalam tak dapat nak update blog dengan n3 masak sebab external hard disk dibawa ke office oleh en suami. Semua gambo masak2 save dlm tu pasal C drive aku mampat sempit dah nak simpan any dokumen. Adelah space sesikit....

Ini 1st time aku melainkan masak ikan sardin aka ikan kurung ni. B4 this asal masak lauk ikan kurung, mesti buat masak sambal. Sambal, sambal dan sambaAdalah beberapa ketika sebelum ni aku nampak di rumah Noorsha (klu tak silap), rumah Hana (kalau tak silap jugak) dan di rumah Dayang Kack (pun kalau tak silap jugak) - tak silap sesaje sume, kan....? kehkehkehhhh - yang buat masak ikan sardin cara camni.
Yang aku masak ni tidaklah bulat2 ikut cara dan gaya kengkawan tu. Pepandai sendiri je... Sebab masa nak masak tu malaslah nak ulang alik depan pc. Kang lain yang aku cari, lain yang aku tengok. Pastu ralit... masak ntah ke mana pulak. Aishhhh biase camtu!!!


Bahan2
Ikan sardin (tin sederhana) - asingkan sos dan ikan 1 biji bawang besar 1 ulas bawang putih
7 biji cili api (klu tak nak pedas boleh gantikan dgn cili merah 1 biji di belah memanjang)

2 sb cili kering - siap kisar

2 sb sos ikan sardin

2 sb sos cili

3 sb kicap

sedikit air

garam dan perasa
secukupnya
sedikit minyak kelapa

Cara2
-
- Goreng ikan sardin seketika dengan sedikit minyak. Angkat dan ketepikan.

- Minyak baru, tumis bawang besar hingga naik bau. Masukkan bawang putih & cili api. Biarkan seketika.
- Masukkan cili kering kisar. Goreng sekejap.

- Masukkan sos ikan sardin, sos cili dan kicap. Sebatikan.
- Agak2 kalau kering sangat, tuang sedikit air.
- Perasakan dengan garam dan perasa secukupnya.


7 comments:

el said...

anak2 el suka sgt mkn ikan sardin..kalo rs malas tulah lauk paling sng nk msk pun..hehehe sedap kan

Sheila Shafeareen said...

Salam- kita suka lauk yg macam ni mmg laku ank2 pun suka buat pedas sikit lg leleh.......letak kentang lg menyedapkan..

Fiza Nordin said...

l,
anak2 akak pun suka. bertambah2 makan. tapi papanye siap pesan, takleh masak selalu hehehee

k sheila,
yups... kena pedas2 sikit baru kick!!!

Arin Mansor said...

Telan air liur a ku tengok menu ko kak fiza.. adoi..sedap nihh ..
tetiba rasa nak masak gak!! yum yum

Fiza Nordin said...

arin,
sodap... yok mangan!

Rosmaniza @ Ogy said...

bapak aku selalu masak sardin kicap...sedara kamu pun sgt suka klu bapak aku yg masak..wallaaa..

Fiza Nordin said...

Ogy,
meh aku pun nak jugak!!!

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)