Followers

Saturday, August 01, 2009

Macaroni Baked wif Chicken Ball

Gambar ehsan daripada Nik Mommies.Com
Tqsm Nik!

Salam...

Dah puas tgk cc roses kite tadi? Okey, kite tukar n3 lain lak yek...klu tak puas lagi, bolehlah skrol ke bawah dan tataplah lagi cc roses berserabut ku itu sampai lebam, eheheee ampun!!!

Hari ini aku tak masak. Harap maklum. Macaroni baked wif Chicken Ball ni aku buat semasa gathering dgn mak ayam hujung minggu lepas. Aku buat ni kul 11.30 mlm dan simpan dalam peti es. Esoknya bangun solat subuh kul 6.15 pg aku keluarkan dan biarkan +-1/2 jam then barulah aku bakar. Tengah membakar tu aku kemas umah sikit2 dan mandikan anak2.

Untuk kali ini aku sertakan resepi ringkas Macaroni Baked wif Chicken Ball ni yek... jom layan...

Macaroni direbus dengan air bergaram & sedikit minyak (aku pakai minyak jagung)
Bila dah kembang, toskan dan alirkan dengan air paip supaya macaroni tu tak melekat antara 1 same lain bile dia sejuk nanti. Ketepikan.

Bahan untuk dijadikan kawan dalam makaroni ni terpulanglah kepada tekak masing2. Boleh letak hirisan sosej, bebola ayam (rebus dulu) dan boleh ditambahkan dengan tomato, buah zaitun dan sebagainya. Ikutlah kreativiti sendiri ye...

Kemudian ambil bawang besar, kalau boleh guna bawang besar yg putih tu. Lebih wangi dan rangup. Potong dadu. Gaul bawang dan bebola ayam dalam macaroni tadi bersama2 dgn garam dan Oregano leaves. Letakkan dalam bekas pembakar.

Sekarang kita buat sos putih. Resepi ni aku dapat dari Noreen UK. Di sebabkan hari tu aku buat banyak, aku buat 2x adunan asal. Adunan asal sos putih seperti di bawah.

30g butter

30g tepung gandum
100ml susu segar
200ml air

Cara:
Cairkan butter, masukkan tepung dan kacau 1/2 minit.
Masukkan susu segar dan air. Kacau terus hingga tepung tak bergentel.
Angkat dan tuangkan ke atas macaroni tadi.

Taburkan mozarella cheese atau parutan cheese di atas permukaan sos putih dan bolehlah dibakar 180 c hingga parutan cheese mencair dan nampak garing - terpulang.

Khas untuk yg meminta resepi ini...
L, Mak Hayam Mommies.com
yg berada di Penang.
Semoga ini dapat membantu
& selamat mencuba.


6 comments:

geraugebang said...

eeh tak pernah lak cuba rupa benda macam ni. macam best .

Kaiser said...

salam....uihhhhh sodap nyer

Fiza Nordin said...

geraugebang,
besh ni...lebih2 lagi utk mereka yg nak menambahkan spare tyre di tubuh badan wakaka...

kaiser,
meleleh tak air liur tgk...? :D

hana said...

waahhh kencang btol ko fiza! peh nih nk me'mondan' plak yer! tahniah! makin bertambah maju! aku nengok ajer! buatnyer ntah jaman biler! muahahaha

Fiza Nordin said...

hana,
aku pun beli je dulu.ntah biler2lah baru nak menerai.lagi2 aku xsuker makan kek fondant tu.klu nak buat kene ade org yg makan.klu tak lugi mak cik!ehehee

el said...

ha ada pun resepi makaroni ni...
mmg tgu dr pas gathering korag ari tu

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)