Followers

Sunday, August 09, 2009

Kung Pou Prawn


Salam... berjumpa lagi kite...

Orang lain dah berkali2 buat. Lebih-lebih lagi akakku cayang, Kak Ina KL tuh... 3/4 version ade. Tapi aku barulah sekali ni mencuba. Tuko plak tu. Orang buat ayam, aku buat udang. Hahahaaa... lantok le... janji bahan2 yang lain tu samo ja, kan...?

Sedap gak lah... ini lauk hari Jumaat tau... dah sepatutnya hari Jumaat aku tak masak nasi sebab hb nak g main badminton. Jadinya tadi hb makan nasi sikit jek. Balik dari main badminton kul 12 tgh malam, dia minta buatkan nescafe ais dan amik pinggan. Ulang makan nasi. Tadi tak dapat rasa katenye. Heheheee...

Di edit pada 10/8/2009 - 11.25pm

Buat mereka2 yang mahukan resepinya... tapi di sini sy taipkan resepi mengikut sebagaimana yang saya buat menu di atas. Mungkin same dengan resipi kung pou orang lain, mungkin tak. Tapi bahan asasnya same saje & sy rase bahan2 sy lebih simple.

20 ekor udang saiz sederhana
- lumurkan dengan garam

bahan2 yg dipotong dadu kecil:

1 batang cili merah
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1/2 cm halia

Daun sup - ikut sukalah nak letak banyak mana. Tak letak pun tak pe...

3 sb sos tiram
Garam - jika perlu

Cara-cara:

Panaskan kuali bersama +- 5 sb minyak. Masukkan udang. Goreng seketika. Masukkan semua bahan potongan dadu. Goreng hingga bahan potongan dadu agak layu. Masukkan sos tiram. Letakkan air sikit kalau nampak terlalu kering. Masukkan daun sup dan rasa. Biarkan seketika dan tutup api.
Sedia untuk dihidangkan. Enak dimakan bersama nasi panas.

Selamat mencuba

:D

6 comments:

ummiumaira said...

waaaaa....bkungfu sakan kat dapo tu yea kak......

miemiey said...

wah sedapnye..akak saya nk resepi tuu..bleh laa...kongsi2 yerk...

idyavie said...

janji makan.. hihihi

Fiza Nordin said...

wa,
hakhakkk idok le... :D

mimi,
ok nnt akak masukkan.sbnrnya bukan takmo bkongsi tp mase tulis n3 ni tenet slow bangat.payah nak masuk blog k ina kl copy resepi.nak tulis balik malas la pulak...

idyavie,
yok makan :D

blogresipi said...

Versi udang plak... bagus gak nie kak.. kreatip :D

Fiza Nordin said...

ijan,
ayam jarang2 masuk rumah ni.tp xleh kate gak...nnt2 dah boring makan udang,ayam le pulak hari2 hahahaaa

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)