Followers

Sunday, August 30, 2009

Biskut Tart Nenas


Salam...

Ni sebenarnya bukan buat untuk raya... tapi nak mencuba. Besh! So lepas ni barulah buat tuk raya...


Resepi dari Chef Liza Zainol. Ikut resipi Sehebat Chef Daisy Corn Oil. Di sini aku kongsikan resipinya. Pada yang nak buat silakanlah... tak yah pakai butter... pakai minyak Daisy jek...

Bahan A
110g tepung gandum

60g tepung naik sendiri

50g tepung jagung

30g tepung kastad

30g gula aising

1/2 sk serbuk penaik

1/2 sk kulit oren - diparut (tak letak)


Bahan B
1 biji kuning telur - Gred B

1 sk air ais (pakai air suam jek...)

1 sb air oren (aku letak oren sunquick)

Bahan C
*140-160g minyak jagung daisy (aku letak 140g saje)

*1/8 sudu garam (aku letak 1/2 sk)

* campur kedua-dua bahan dan kacau sehingga garam larut


Cara-cara :-
1. Campur kesemua bahan A dalam mangkuk - putar selama 1 minit dengan kelajuan perlahan.
Edit - aku campurkan semua bahan dan gaul dengan senduk supaya semua bahan bercampur. 2. Masukkan bahan B dan putar lagi.
3. Akhir sekali masukkan minyak jagung Daisy dan garam ke dalam adunan tepung - sebatikan. Edit - Aku masukkan semua bahan B dan bahan C sekali. Gaul sekali je hingga bahan2 sebati dan membentuk doh.
4. Adunan tadi dimasukkan ke dalam acuan tart dan picit memanjang, lebih kurang 4cm-5cm.

5. Jem nenas dibentuk bujur dan diletakkan di atas tart dan digulung kemas.

6. Sapukan telur glaze dan hias dengan kepingan gula berbunga (aku tak letak kepingan bunga ni).
Bakar pada suhu 170c selama 25-30 minit.

9 comments:

tokder said...

resepi tart ni lain drp yg tok pernah buat..nampak sedap sbb letak air oren.. :)

MUMMY ILA said...

woww..dah start. aku baru nak bikin jem esok. nanti kita tukar-tukar rasa tart la ek..hehe

Fiza Nordin said...

tokder,
sedap di tekakku...

ila,
boleh...aku pakai jem readymade jek...

kakchik said...

kakchik kalau raya hanya makan tart nenas saja. biskut lain tu hanya biskut kelapa atau cornflake je yang kakchik makan, itupun sikit je. tapi kalau tart nenas, kakchik tempah 200 dgn kakak untuk makan sendiri, hehe

Fiza Nordin said...

kak chik,
tahun depan leh tempat ngan saya lak heheheee

saveme_zero said...

nmpk sedap & gebusss

三杯雞Sam said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社

Fieza said...

kak fiza mintak copy resepi yer

Anonymous said...

Simpler and easier just links london various facets of being married the ought links london jewellery to be obtained and tradition recently indicated links of london sale actually divided regarding the bride's family, links of london silver the groom's family, as well as the groom himself. discount links of london Over are the days where the bride's parents insures links of london ring uk every single thing make a list of to links of london friendship bracelets sale perfect detail. For a short period, tradition had shifted this obligation to qualify for the links sweetie bracelet three parties soon discussed the following., a response, links of london earrings as well as ever-popular brunch. Experience entered production although there required to links of london necklaces sale twelve inches into your market by the grooms telephone and therefore bridal individual.

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)