Followers

Saturday, August 08, 2009

Daging Grill Pedas

Salam...

Yang ini lauk hari Khamis. Hehehe... Baru ada mood nak kongsikan kat sini.

Resepi sedap dan marvelles ni di cedok dari umah K Nor Ganu. Terima kasih banyak2 buat K Nor. Banyak juga bahan2 yang K Nor gunakan tapi tidak digunakan oleh saya. Bukan sengaja tapi sebab stoknye tak de. Dah saya editkan kat bawah ni...

Bahan-bahan :
250gm daging batang pinang
1 sudu besar kicap (gantikan dgn sos tiram.Kicap habislah pulak...)
1/2 sudu teh gula
1/2 sudu teh garam
1/2 sudu teh serbuk lada hitam yg ditumbuk

Gaulkan semua bahan dan perap selama 30 minit.
Kemudian gril dlm oven atau frying pan hingga masak.
Hiris daging nipis2 dan ketepikan.

5 ulas bawang merah ~ dihiris halus
daun pasli/daun saderi ~ dihiris (xde..)
daun bawang ~ dihiris (xde...)
1/2 cawan daun pudina ~ dicarik (xde...)
2 sudu besar gula
2 sudu besar sos ikan
2 1/2 sudu besar air limau nipis
cili padi (ikut kepedasan) ~ diketuk dan dihiris # resipi asal letak serbuk cili kasar

Masukkan kesemua bahan dalam sebuah bekas dan gaul sebati.
Masukkan pula daging yg dah dihiris nipis2 td dan gaul hingga mesra.
Rasa lah, biar ada pedas, manis, masam dan masin.

# nak lagi sedap, masak daging yg ada lemak2 skit. Tp kena ingat guna daging batang pinang aje ya, supaya cepat masak.

6 comments:

miemiey said...

erm..cam singgang daging plak...ala kak mintak ckit,,,kuah pun x pe...

el said...

daging grill...tpi berayor...
??????cam msk rebos jo

hana said...

adussssss tingin gak nk makan daging nih! tp yg tk bestnyer daging ku liat belaka klu dbuat gini! huhuhuuu mano aku nak daging tk liat erk???!! anto aku sekor lembu pijaaaaaaa!!

blogresipi said...

Uiyyo... daging grill pedas... mcm daging cicah air asam ye kak? bestnye.. kalo tak makan ngn nasik pon best nie... dpt sebesen syok nie..hehe

Fiza Nordin said...

mimi,
dah abis la yang... :D

L,
daging tu lepas dibakar dan dipotong2 mmglah kering. tapi biler dah letak air perahan limau,sos ikan, bawang dan mcm2 bahan lain, membuatkan jusnya keluar.itu yg nampak berkuah tu...ko try L, sedap!

hana,
aku punye pun liat sikit.sikit je la...mujurlah org dalam rumah ni sume pakai gigi betul.klu arwah mak aku ade lagi HARUS lah dia tak leh makan.tercabut gigi palsunye weiii hehehee

ijan,
emp, lebih kuranglah dik.tp lagi sedap kot sbb daging tu dah perap lada hitam.trylah ijan... :D

ai said...

Alamak!! kene try ni. Mcm kene je ngan tekak aku. Tp aku ingat kalau cili api tu tumbuk skit musti lagi terangkatkan??? hulalalalalala

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)