Followers

Friday, August 28, 2009

Biskut Kaktus Coklat dan Kopi

Salam...

1st biskut untuk raya tahun ini... itupun kalau sempat sampai rayelah yek... kalau lepas berbuka pose, si Boy dok ngadap sambil tengok biskut... tak tau nak kate apelah... :D
Align Center
Buat lepas sahur subuh ni tadi ni ha... tengah anak2 nyenyak tidur... mama dengan tangkasnya di dapur. Kalau boleh memang nak siapkan sebelum anak2 bangun. Pasal kalau dah bangun tu kang, lagi banyak kije... nak mandikanlah... itulah... inilah...

Resipi dari Kak Zana cayang... tq kak, sebab sudi berkongsi resipi. Sedap ke idak tak taulah sebab aku pose nih... tapi masa dok susun biskut ni dalam bekas, memang rase macam rangup tuh... mase membako tu pulak semerbak bau kopi... huhuuu sedap le tu erk...

Jom layan resipi simple nih... sonang... cepat... kos bajet!!!

Bahan2

200g mentega
240g tepung naik sendiri
2sb serbuk koko
Sedikit garam
100g gula kastor
*2sb nescafe
*1sb air panas
Sedikit esen vanila

Cara2

Pukul mentega dan gula hingga kembang.
Masuk semua bahan kering, bancuhan kopi dan esen vanila. Gaul sebati.
Masukkan dalam piping beg bernozle bintang. Paipkan memanjang dalam dulang pembakar yang dialas dengan baking paper.
Bakar bersuhu 180c selama 15-20 minit atau hingga masak.

11 comments:

Azita said...

amboi..awalnya buat kuih raya!! kata guna nozel bintang tp x nampaak cam bintang pun! hehehe... sekilo berapa ni???

Chik Mi said...

fiza,va va va dah panas enjin ye

Fiza Nordin said...

k ita,
klu nak nampak bintang x yah tarik ke bawah le...ape yg sekilo?

cik mi...
berasap dah pun hahahaa

miemiey said...

awalnya buat biskut raya..tahun ni tak buat tempahn ke..mimi kl buat cam gini..agknya tak sempat nk raya,,,bukan ank yg angkut tpi mmg hubby mimi tak leh tgk biskut rgn cam gini..sedap mkn sambil main tenet...

tokder said...

nampak sedap n rangup jer..

el said...

cam sekut semperit jerk
sure rangup kan...
thn ni amat2lah mls nak buat kueh
nak rehat jer..bleh gitu :)

iedaLUVsham said...

biskut bajet ciput ni yang slalu sedap!! tambah2 ade coklat2 ni lagi la masyuukk!! ;)

Fiza Nordin said...

mimi,
awal ke...?kemudian hari waktu korang sibuk wat kuih mase tu akak sibuk buat tempahan.jadi kene wat dr sekarang la tuk sendiri...

tokde,
ntah le...belum merase lagi tu...

el,
mcm jek tau...tp bukan!

ieda,
ya betui... setuju!

Watierman said...

Salam fiza...lepas dibalangkan simpan kat mana?...dia orang dah jumpa belum balang tu?
Akak tak boleh..sebab hidung anak2 akak dah cukup besar & luas untuk menghidu...& menjejaki!hihihi!

FaizAmYAirieL said...

kak pza..kuih ni cam rupe semperit coklat..ekeke

Fiza Nordin said...

k watie,
hahaa anak2 saya belum pandai geledah dapoq lagi...

faiz,
rupernye aah...tp semprit tu lebarkan..ni memanjang jek..

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)