Followers

Monday, June 29, 2009

Gulai Lemak Ayam


Salam kawan-kawan sekalian... semoga, ceria dan gembira hendaknya. Ohohooo skema betul ayat! heheheee

Hari malas2 masih melanda diri aku ni. Aduiduiiii... tapi hari ni aku tetap masak. Cuma apa yang aku masak hari ni tak payoh le masuk n3. Masak biase2 aje tuh. Gulai lemak ayam ni dah beberapa minggu sudah aku masak tapi belum ada space nak menyelit n3. Biler ade space, aku pulak malas nak taip n3. Hahahaaa!!!

Macam mana korang masak gulai lemak ayam? Kalau aku... aku tumbok cili api, cili merah, kunyit hidup dan serai hingga lumat. Walaupun aku ade blender tapi aku lebih suker tumbok pakai lesung batu (saje nak bagi Cik Kiah hangin 1 badan, kahhhh). Dah tu aku tumis dulu bahan2 tumbok ni sampai garing then barulah aku masukkan santan dan ayam. Dan seterusnyalah. Lagi satu aku suka letak potongan tomato bersama selain daripada meletakkan ubi kentang.

So, ini cara aku. Mungkin ada yang sama dengan cara ini dan tidak mustahil juga berlainan caranya. Apa yang penting, ikut tekaklah ye... tepuk dada tanya selera!

11 comments:

blogresipi said...

Kite pun suke kalau tumis bahan2 tumbuk dari bahan2 blender nie Kak..tapi masalahnye maleh nak menumbuk.. camano? hehehhe

~~ciklinn~~ said...

huhhuhuhuh aku hari ni nak masak ayam cili apilah.....

Noorma said...

sian cik kiah, apa nk buat kan..lalu cik kiah pun menumbuk ler plak...lepaskan geram pada orang bawah...penyudahnyer satu flat menumbuk sambal jer..ha,ha...

Fiza Nordin said...

ijan,
hb akak cakapkan...malas tu satu penyakit xde obat wakaka sebab dia tahu bininye pun mmg selalu kene penyakit tu!

ciklinn,
silekan memasak heheheee

noorma,
aku duduk tingkat dua, cik kiah duduk tingkat 1lahkan...bwh cik kiah xde umah.kosong...post box area...cik kiah mmg tak boleh lepaskan geramlah...sian cik kiah tu yg meroyan asyik maki hamun anak2 je.sampaikan mesin basuh dan kucing hilang pun dia memaki hamun mencarut bagai aduiiilaaaa

*xpenah aku tumbok sambal tak lapik ngan kain tau...org atas rumah aku ye...geram betul!

~Atie+Farid~ said...

kak fiza...tlg semburkan virus rajin masak kat atie...atie malesssss banget masak....

sedapnye masak lemak ayam....feveret ni...huhuhu

ai said...

masak lemak aku giler sempoi. aku tumbuk cili api, titik serai pastu camporkan skali santan dlm piuk. aku campak sekeping asam, tabur serbuk kunyit skit. gaul sampai lobam. dah! hihihi

Fiza Nordin said...

atie,
sorylah akak tak hafal jampi serapah heheheee

besan,
lantakkan sempoi janji sodap kat tekak laki masing2 hahahaaa

Anonymous said...

There is certainly a lot to learn about this topic.

I like all the points you have made.

Here is my homepage: hcg diet plan
my web page - steinzeit ernährung

Anonymous said...

It's awesome to go to see this website and reading the views of all colleagues regarding this article, while I am also keen of getting familiarity.

Here is my blog; wordpress video kurs

Anonymous said...

If some one needs expert view concerning blogging and site-building afterward i suggest
him/her to pay a quick visit this blog, Keep up the good
job.

Feel free to surf to my website; suppenrezepte

Anonymous said...

This paragraph will help the internet users for building up
new weblog or even a weblog from start to end.

Also visit my webpage: paleo snacks deutsch

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)