Followers

Tuesday, June 23, 2009

Melawat Kebun

Hajat untuk ada rumah sendiri di kampung ni baru saja terlintas dalam hati hb aku. Sebelum2 ni aku ada cakap kat dia tapi dia kate, "siapalah nak duduk kampung tu?nak buat kerja ape?" Tapi entahlah...tiba2 saja sekarang ni dia sibuk tanye2 kat abahnya kalau2 ada tanah kosong untuk dibuat rumah.

So baru2 ni yang aku balik kampung, FIL aku bagi tahu kat hb, dia baru dapat tanah 8 ekar. Kami pun pergilah tengok. Tanah ni baru buat tanam semula pokok getah. Sebelum ni tanah ni FIL aku pajakkan pada Cina. Cina tu buat tanam terung dan kacang panjang. Sekarang Cina tu dah habis kontrak dan ditanamkan pokok getah pula.
Sempadan tanah FIL dan tanah orang. Pokok getah baru tanam semula dengan pokok kelapa sawit yang bakal ditebang.

Hb aku ni macam bengang gak kat FIL aku ni sebenarnya. Tapi apelah yang dimarahkan sangat, harta dia, ye tak... Orang tua tu suka sangat jual2 tanah. Jual murah2 pulak tu. Udahnye tak bagitau kat anak2. Tau2 dah jual aje. Bukanlah hb aku nak bolot tanah tu, tapi kalau nak jual bagitaulah kat anak sendiri. Laki aku pun boleh beli kalau dah jual murah2 gitu. Hb aku ni jenisnya nak mulanya cerita payah. Dia takut abah dia fikir lain. Tapi gitu pulak jadinya. Lepas ni hb aku cakap dia nak pakat dengan adik dia. Dia orang nak buat rumah kat situ. Sebelum tanah tu pun kene jual hahaha!!!

Tapi di side FIL aku pulak... katenye dia tengok anak2 dia macam tak ada yang berminat kat tanah kampung. Itu pasallah dia jual tanah2 tu. Lorrrr.... gitu pulak jadinyakan. Misunderstanding! Yang anak tak nak bertanya takut bapaknya kecil hati. Yang bapaknya pulak ingat anaknya tak berminat. Hambik korang anak beranak!
So, FIL aku cakap haritu... kalau hb aku memang betul2 nak tanah tu, dia reserved untuk anak2. Kalau dia nak jual pun dia akan jual tanah yang lain. Banyak tanah orang tua nih!

Aku? Aku tak kisah. Malah lagi seronok kalau ada rumah kat kampung. Walaupun bukan kampung sendiri. Aku memang suka suasana kampung. Kalau boring2 nanti aku baliklah KL. Rumah kat KL pun ado... heheheeee dah berangan dah ni! Wakaka Tapi gitu jugaklah yang hb aku cakap. Semua ni aset kami di hari tua.

Bakal penoreh getah 10 tahun akan datang... boleh gitu?

Ramai jugak yang bertanyakan... kat manelah kampung hb aku ni... Kampung hb aku tau... bukan kampung aku! Aku ni menumpang saja.

Kampungnya terletak di Kampung Rasau, Slim River, Perak.
Kat kampung ni memang banyak dusun. Macam2 buah2an ade. Cumanya ada musim dan menjadik dan tidak sajalah.

5 comments:

ai said...

tokei getah sekerap :P kayo ooo!

nasz said...

untung meniaga getah ni. nak pulak time harga baik punye kan?

ibu_umairah said...

masuk kebun....best tak?ada jumpa en.nyamuk...keeehhhh..kehhhh

FaizAmYAirieL said...

laki ku pon suke suasane kg..aku x sgt kott..ehehee...kayo fil ko kak pza..teringat mase memule jumpe fil ku die kate die x kaye wang ringgit tp biasela org kampung kaye dgn tanah..ekekkeee..tpkan ade org pasal tanah bersantau2 kan..kalau aku camtu x dapat pon xpe..ehehe

blogresipi said...

Kat slim river orang jual tanah kebun getah seekar berapa kak?

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)