Followers

Sunday, June 28, 2009

Kek Lapis Alwani - Kukus

Ni projek petang semalam. Hajatnya nak buat dari hari pertama nampak Kak Dayang tepek gambo ngan resipi kat blognye. Tapi susu pekat manis tinggal 1 tin jek. Almaklumlah dah hujung2 bulan ni, kan... itu xde... ini xde... yang hairan tu, barang yang ada tak de pulaknya terfikir nak guna.

Contohnya, aku asyik teringat nak buat ikan bilis ngan kacang tanah tu buat sambal kering. Ikan bilis dah habis.... nak beli malaslah pulak sebab nanti ingat nak beli sekali masa beli barang dapo. Ikan kurung dalam tin tu, bertin2 ade... tin kecik, tin beso, tin sedang, sume ade... dah macam perhiasan lak aku tgk tersusun jek kat gobok bawah tu...haram aku teringin nak buat apa2.

Ish, membebel plaks... jom layan resepi Kak Dayang yang marvelles ini.

Nak cerite gaklah ye... honestlykan... hb aku kalau aku buat kek, tak kirelah kek ape pun, dia tak pandang pun. Bila tak pandang, janganlah mimpi dia nak tanye pulak kek ape ke... itu ke... ini ke... jadinye tadi bile kek aku ni dah sejuk, aku letak dalam tupperware jernih. Letak atas lemari. Masa aku tengah ralit ngadap pc sambil chatting ngan Kak Ayu S'pore, hb aku datang dan cakap, "emp, sedaplah kek yang mama buat ni..." sambil ngunyah2 kek tu...
erk, aku terkedu tau... but then aku cakap, "emp, lapolah tu... tu yang tetibe jek terasa sedap."
"Taklah... ikhlas ni. Sedap..."
Heheheee tersengih sampai ke telingalah aku walaupun resipi tu bukan aku yang punya. Tapi aku yang buat tau... ampun ye Kak Dayang... terUP plaks...

Jadinya nak ucapkan terima kasihlah banyak2 kepada Kak Dayang kerana berkongsi kek yang sedap ni ya... Jasa mu kukenang, kan.. minta izin kopipes ye kak...
:D

Bahan-bahan :
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/3 cawan horlicks (original)
  • 5 biji telur A
  • 1/2 cawan gula halus
  • 200 gm marjerin
  • 1/3 cawan susu pekat manis
  • 1/3 cawan kismis hitam
  • 1 sdt esen vanilla
  • pewarna oren, merah dan hijau
Cara-cara :
  1. Sediakan pengukus. Panaskan airnya. Sediakan loyang berukuran 6 inci. Lengserkan dgn mentega dan taburkan dgn sedikit tepung.
  2. Gaulkan kismis bersama sedikit tepung (1 sudu makan). Ketepikan.
  3. Ayak tepung bersama horlicks di dlm satu bekas yang agak besar. Ketepikan seketika.
  4. Pukul marjerin dgn gula sehingga kembang dan putih.
  5. Masukkan telur satu demi satu sambil diputar.
  6. Masukkan susu pekat dan putar lagi
  7. Masukkan tepung dan putar hingga sebati.
  8. Masukkan esen vanilla. Ratakan.
  9. Bahagikan adunan kpd 3 bahagian. Warnakan merah, hijau dan oren.
  10. Tuangkan adunan merah ke dlm loyang terlebih dahulu, dan taburkan kismis di atasnya. Kemudian, tutuplah loyang dgn kertas foil atau plastik. Kukus selama 7 minit.
  11. Ulangi langkah 10 utk lapisan hijau. Kukus selama 15 minit.
  12. Akhir sekali tuangkan lapisan oren dan taburkan kismis. Kukus lama sikit (kira2 1 jam) atau sehingga ia masak.
***kek ni saiz kecil, gandakan bahan2nya jika nak buat yang saiz besar.

>> Kak Dayang pakai loyang saiz 6". Aku pakai loyang saiz 7" <<

7 comments:

dayang_jack said...

tq fiza krn sudi mencuba.Akak pun senyum sampai ke telinga..hehe. nanti try ler plak kek GC tu....thanks again...mmmuahhh!

Leyza said...

sama la ngn hubby kita,kek2 n kuih2 ni xpandang pun.Tp kalo kita kata rs lah,ni kurang manis sure mesti dia pun rasa...

macam nk cuba gak la,npk cantik n mcm sedap gitu...

el said...

lawa lah kek lapis akk...
gebusss nk mmposss...hehehehe
den x bape suke sgt mkn kek lapis ni...kalo betul2 sedap..mmg lalu mkn..heheh kalo x sedap...mmg x mkn...kahhhh apekes aku ni

Fiza Nordin said...

k dayang,
kek GC...?akan dicuba tp nanti2lah ye...risau gak nnt badanku cam kek itu gebusnye eheee

k leyza,
kan kak...kkdg mcm nak kecik ati tp fikir2 balik ah, lantok le... ahahaaa

L,
ntahnye ko ni... ape kes???

Bibu said...

wah rajin nye ko melapis..ahaks!cam sodap!err aku sgt tidak rajin melapis ni..tapi bagus aceli melapis kukus nih..kasi wasap muke tu..leh wat facial wakaka

re: aku rase ko ok size M.Model staff aku tu bdn de besar + tinggi.

Fa'e said...

fiza, nampak sedap je kek ni...kak fae pon nak mencoba gak la...
tapi ntah bila! hehehe...paham2 je la..
anak2 kak fae mmg suke, kalo kek2 ni sume. bagi je kat deyrang kek apa pon! mesti licin!....

Fiza Nordin said...

bibu,
ohoooo tak yah buang duit bayo facial yek.habislah beauty salun sume bungkus heheheee

k fae,
mesti coba utk anak2anda tersayang :D

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)