Followers

Friday, June 19, 2009

Peria Tumis Udang Bertelur


Kari ayam tu digandingkan dengan sayur peria tumis ni. Sedaplah... Ada lagi satu, tapi tak tangkap gambar. Malas dan rasenye tak perlulah kan... aku goreng papadom. Keropok yang orang India selalu makan tu. Tapi sekarang ni kat kedai makan Melayu pun ada sediakan. Ye tak...?

Nak berkongsi dengan korang satu petua yang aku selalu gunakan bila masak sayur peria ni. Mungkin ada yang dah tahu dan biase buat begitu. Mungkin ada yang tak tahu bagaimana caranya nak hilangkan atau mengurangkan rasa pahit peria ni bila dah masak. Sebab sayur peria memang terkenal dengan kepahitannya, kan...?

Apa yang aku buat untuk mengurang/menghilangkan pahitnya ialah, aku rendam peria tu dalam air bergaram untuk seketika selepas dipotong. Petua ni, mak aku yang ajar. Dedolu mak aku memang selalulah masak lauk2 gini. Itu sebablah aku ni makan jek sayur2 gini...

2 comments:

~~ciklinn~~ said...

hishhhh2 ni feverett ku kalu kamu mau tau...............

smlm aku gi tesco... kan dia ada jual penghabisan stok tu kan... ada satu pastik mengandungi 15 biji peria katak tu...dgn harga 60sen sajork..hehhehhehe

ayuZack said...

sedapp nyer.. one of my fevret gak peria nie.. kalo goreng cm kedai mamak tu lagi sedap tau.... goreng cm kopok tu.. nyummy2..

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)