Followers

Monday, March 01, 2010

Homemade Coklat


Salam...

Diam tak diam dah bulan Mac dalam 2010... kejap je masa berlalu erh... gitulah kitaran hidup selagi ade hayat dikandung badan... pejam celik, pejam celik dah berlalu hari demi hari... hah, sudah! Merapu Mat Salleh (Sinar FM) pulak aku...

Thanks Kak Ina doktor... resipi ni aku amik kat umah Kak Ina setelah teruje melihat coklatnye... Kak Ina plak amik kat blog Kak Liza dan resipi itu dah diedit oleh Kak Ina. Aku? Aku ikut bolat2 resipi Kak Ina.... hehehe...

Jom tengok resipinye...

Bahan
300 gm cooking coklat
klu nk sedap beli ler couverture chocolate @ jenama spt beryl's, hersheys ,v/houten atau yg seumpamanye.
Kak Ina guna dark coklat
aku guna coklat masakan
50 gm cocoa butter
2 sudu besar serbuk milo@cadbury
aku guna milo
2 sudu besar milk powder
(nak guna whip cream pun okay gak!)
jadi aku guna whip krim
kekacang [badam/hazel/walnut..kismis] @ any filling spt mint, hazelnut spread dsb.
aku letak filling blueberi yg aku selalu guna utk cheese tart tu...
acuan coklat

Cara
1. Cincangkan semua bahan dan masukkan dalam bekas tahan panas.
2. Letakkan dalam kuali berisi air dan panaskan sehingga coklat cair pastu tambah milo & susu.kacau sehingga bahan2 larut sepenuhnye.
3. Tuangkan coklat dalam acuan coklat.
4. Masukkan beberapa biji kacang , kismis atau filling yg lain. Tekan dengan garfu sampai tenggelam. Sejukkan
5. Keluarkan dari acuan [tekan ditengah bekalang acuan saperti keluarkan air batu]
6. Hidangkan.

Sorry le... dah cuba besarkan tulisan tu tapi tak boleh pulak... korang tak rabun, kan...??? Hakhakhak!!!

10 comments:

A.I said...

aiyooo!!

buat ceklat pulak besen aku ni. senang le anak aku kawen nnt. bior mentua buatkan ceklat hantaran sendiri ;P

CatlinaFly said...

nak nak! :)

Fiza Nordin said...

besan,
heheheee lame tu nak tunggu deme kawen...ntah2 aku main order je dah...tak larat.dah tuo kakakakaka

cat,
silelah capai... hakhakhakkkk

inahar ali said...

salam fiza..lama tu akak tunggu cekelat yg fiza masak ni haa!! bak 3 ketui ..akak punya dh lama abih..hehe!

JEFFIEMA said...

slm k.fiza,wah beshnya akhirnya dpt gak aku resipi h/made coklat..klu nk nk blajau punya la jauh,aku kat tawau sabah..halal yah akak nk kopipes..tp kn mn nk bli koko butter 2?blh d skip jew?heeeee

Fiza Nordin said...

k ina,
wsalam,heheee saya punye pun dah habis,kak...maaf ye...mmg besh resipi ni...

jeffiema,
wsalam...silelah kopipes.xde larangan.klu melarang tak usahlah publish resipi ye tak...?hikhikhik
pasal skip koko butter tu saya tak taulah...koko butter boleh dibeli di kedai yg menjual barangan & kelengkapan kek.kek/pasaraya biase takde jual rasenye...

Unknown said...

assalamualaikum ,kepada sesiapa yang inginkan bekalan coklat seperti beryl's,collata,cooking coklat dan lain2 yang berkenaan dengan coklat (bahan mentah)bleh hubungi saya :syamtajularus@gmail.com atau selasihwangi@yahoo.com.dapatkan dengan harga borongbila beli secara pukal.terima kasih

Unknown said...

akum..kak fiza..tima kasih dgn resipi coklat ni..dah lama saya cari...tapi saya nak tanya apa beza kalau guna milo / cadbury? milk powder / whip krim? mana yg lebih sedap... cadbury ni serbuk ke coklat cadbury tue?

ekin said...

tgk pun dah sedap

yanmaneee said...

yeezy 350 v2
supreme clothing
kd shoes
golden goose
supreme
balenciaga shoes
kevin durant shoes
moncler jackets
moncler jackets
kd 12 shoes

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)