Followers

Tuesday, March 16, 2010

Puding Karamel Lapis Coklat


Salam...

Buat semalam ni... disebabkan semalam tenet menyakitkan hati aku, mood nak upload gambo & update blog pun merundum ke dalam gaung. Kejap ok, kejap ko... bile ok, tak boleh pulak nak masuk blog sendiri. Geram tau... biler aku klik kat add aku, yg keluar 'maxis broadbrand launchpad' tak sudah2... dah 2x jadi macam ni... memang tensen biler tak boleh masuk 'umah' sendiri! Napelah...

Pagi tadi try2 pun gitu gak... bengang gilos! Dalam hati ni dah siap sedia nak tpon maxis tanye apsalnye... tapi biler aku try sekali lagi untuk yg dah ke berapa kalinya, boleh pulaknye... eiiiii tak paham den!

Oklah... sekarang dah ok... aku kongsikan/panjang2kan resipi yg aku amik kat blog chef tersohor Kak Hanieliza. Maceh akak... nak juga ucap dengan mesra mesrinye walaupun aku ni boleh dikategorikan pengunjung senyap blognye... skodeng! Ekekekeee ampun ye kak!!!


Bahan A
1 tin susu cair
5 sb gula pasir
3 biji telur gred A (aku guna telur gred C, jadi aku pakai 4 biji)
1 sk esen vanila

Bahan B
1 tini susu cair
5 sb gula pasir
3 biji telur gred A
1 sk esen vanila
+ 4 sb serbuk koko / 1 sk nescafe + 1 sk coklat emulco (aku cume letak nescafe je...)


Bahan C
2 sb gula (dihanguskan)

Cara-cara :-
1) Kacau semua bahan A dan bahan B dalam bekas yang berlainan.Tapis.
2) Panaskan periuk kukusan.
3) Masak gula hangus. Tuang dalam loyang 8x8.
4) Masuk 1/2 cawan adunan bahan A dan kukus 5 minit.
5) Selang selikan hingga adunan habis.

Aku buat 1/2 adunan aje... pasal yang makannye bukan ramai beno... hb langsung tak pandang le makanan gini. Bukan sebab manis, tapi dia memang tak gemo le... tape, tape... Anak2 suker... lebih2 lagi dak Baby... bertambah2 dia makan...

3 comments:

Syafa said...

adoi..adoi..adoi..buta mata ku!!!!sedapnyer puding itu..adoi..adoi...(baik ko bagi aku skit!!!!kalau x..siap ko!!)

cikmanggis said...

salam fiza..jika simpan peti ais lagi sedapkan..dah lama nak cuba tapi belum jadi-jadi lagi.

Fiza Nordin said...

sya,
klu kau sanggup datang sini amik, meh aku buatkan tuk ko mak yong! aiman tak kisah!!!kekekeee

cm,
ye cm...sebahagian tu letak dalam peti es,keluarkan mkn sejuk2...adoi nyamannye....cubelah!

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)