Followers

Friday, March 26, 2010

Cucur Udang


Salam pagi Jumaat penghulu segala hari...

Alhamdulillah sepagi ni semua hal dah selesai. Rumah dah kemas... lantai dah mop... air teh dah bancuh...bf anak2 dah ready... sekarang masa untuk mama mengadap pc... jap lagi nak masak nasik pulak... nak masak lauk ringkas2 untuk anak2 makan sebelum p sekolah. Telahkan hari ni masuk sekolah lambat sikit dari hari2 biasa sebab hari Jumaat, kan...

Bf hari ni aku buat cucur udang. Actually cucur udang ni list untuk buat bf esok - Sabtu. Tapi terpaksa tunda. Hari ni cadang2nya dari semalam nak buat apam beras. Kelmarin2 tu tengok resipi kat umah Kak Yatie. Apam berasnya tak guna ENO. Bukanlah aku ade masalah dengan penggunaan ENO tapi masalahnya aku asyik terlupa nak beli ENO. Hehehee... lupa dan malas nak menyinggah kedai semata2 untuk beli ENO hakikat yang sebenar2nya...

Dan sebenarnya jugak, hajat nak buat apam beras tu dah tersimpan sejak hari sebelumnya lagi. Tapi semalam lepas hantar en hb depan pintu nak pi kije, aku p peluk bantal balik. Sambong zzz..... sedo2 anak2 dah jaga, sedang bergurau senda. Tengok2 jam dah pukul 9. Haihsss kalau dapat tido, tak sedo dirik!!! Fikir2, tak payahlah buat bf tapi terus je masak nasik dan keluarkan sotong dari dalam freezer. Buat sotong masak kicap untuk anak2 makan dengan nasi. Brunch le tu, kan...

Untuk cucur udang ni, aku tadek resipi khusus. Main campak2 je dalam mangkuk. Tepung gandum, yis kering, udang basah, garam, daun kucai, hirisan bawang, telur, serbok kunyit dan air... godek-godek, biokan beberapa ketika sebelum digoreng.

Aku selalunya prefer makan cucur dengan kuah cili tapi hb dan anak2 lebih suka makan dengan kuah kacang. Tapi selera aku boleh je ngam dengan apa2 pun. Jangan terpedaya tengok kuah kacang aku tu.... eheheee... sebenonya tu kuah kacang untuk pecal. Ada je pesnya tersimpan dalam peti es, akak aku Mak Ina bawakkan dari kampung. Tinggal nak bancuh dengan air panas je tu... sonang kijo...


:: pst ::
erh, erh... korang sedo tak aku tak gtau lagi nape hajat aku nak wat apam beras tak jadi? Sebab pagi2 tadi bile aku buka tutup poik nasik, aku tengok nasik aku dah basi... sebenornya bukan sekali ni aje aku melalui situasi ni tapi dah berkali2... korang tau tak sebab ape nasi aku senang basi?

8 comments:

Noorma said...

sama ler pengalaman kita fiza..aku buat apam ni asyik tak menjadi jer,, tong sampah jer yg kenyang..asyik tak naik jer.. aku dh fed up dh..beli jer kat pasar malam..tp hati ni tak senang jer..mesti nk buat sampai jadi..mak mertua aku cakap, adunannya tak boleh cair, kena pekat sikit..kalo cair itu yg dia turun balik bila masak tu..entah ler..aku tak experiment lagi.

fuzidss said...

saya pun asyik tak jadi tapi saya tak buang.. saya makan jugaklaah sebabnya kuantiti tak banyak tapi frust gile.

Suka sangat cucur sebab buat pasti jadi dan habis he he

cikmanggis said...

salam fiza..apa khabar?besok masak apa?bukannya apa saja nak datang makan,hari isnin selalunya hari malas cm :)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam fiza..sht?sdp nampak cucur udang tuh!emm ttg nasi cpt basi tue...yg selalu k.atie buat la(x pernah basi!)...basuh beras bersih2..pastu klu nasi dh kering,fiza kibaskn/lap tudung ricecooker tue..jgn bg air menitis atas nasi!!klu masa nk cedok nasi tuk mkn pon ..klu ada wap lg..lapkn jer/kibaskn..insallh..YG PENTING..WAP JGN KENA KT NASI..cuba laaaa

MaryMoh said...

These ae my favourite. Just soooooo good with chili sauce....mmmm

♥LOVE2COOK♥ said...

KakFiza...nak cucur udang sikit!!! :)

It's my turn to pindah umah now! Krg pun dah sakit belakang...hahaha! ;)

Anonymous said...

http://13dfgsdfg57.com/

Anonymous said...

Hi, guantanamera121212

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)