Followers

Wednesday, August 24, 2011

Tart Nenas



Salam iftar hari ke 24... kurang seminggu lagi... InsyaAllah kite semua akan menyambut hari kemenangan dan menyambut hadirnya Syawal. Berlalulah sudah Ramadhan. Doa dan harapan moga ini bukan Ramadhan kita yang terakhir. Dengan izinNYA, moga bertemu lagi Ramadhan tahun hadapan, amin!

Tart nenas... rasanya kuih wajib di setiap rumah. Ramai yang suka. Sama ada buat sendiri atau beli saja. Kite...? Buat sendiri saja. Kuih2 macam ni, dari dulu lagi kite memang jarang membeli. Lebih puas hati kalau dapat bikin sendiri. Apatah lagi sejak zaman muda belia lagi kite memang dah ambil tempahan dari orang. Cuma kuantitinya ala2 kadar je... Dulu pun bekerja. Masa terhad. Bila berhenti kerja, bergelumang dengan anak2 pula. Bila anak2 dah besar2 sikit, ambil tapak di bazaar pulak. Dan sekarang ni kembali ke zaman muda belia, mengambil tempahan untuk kuih2 raya sempena akan hadirnya Syawal.

Seronok juga sebenarnya membikin tart nenas. Suka bab menggulung tu... tapi b4 tu kenalah menggentel jem. Yang ni kureng suka tapi kena juga buat. Apa nak buat, kan... kalau tak gentel, tak payah buatlah jawabnya. Nak harapkan anak2, kecik lagi. Karang ada yang besar, ade yg kecik, kite juga yang tension tengoknye... sudahnya buatlah sendiri.


Jem nenas yang kite gunakan adalah jem nenas homemade by kakak kite - Mak Ina. Insya Allah terjamin kualitinya dan kehalalannya. Harga mungkin agak mahal dengan yang dibeli di kedai2 bakeri tu tapi yang penting hati tidak berasa was2 kerana kita tahu bagaimana proses dan cara pembuatannya tu. Insya Allah, ada umur dan rezeki, tahun depan bolehlah kite jadi ejen akak kite tu lagi. Kepada yang telah menempah kelmarin, terima kasih banyak2 diucapkan. Kalau ada komen, silelah beritahu. Boleh kusampaikan pada kakak kite tu. Moga jadi panduan untuk dia di tahun hadapan.

Ok... resipi tart nenas yang kite buat ni adalah resipi dari kakak kite ni juga - Mak Ina. Dulu, sebelum beliau berpindah ke kampung suaminya di Bagan Dato' setiap ramadhan, beliau mengambil tempahan tart nenas ni. Jemnya macam biasalah, dibuat sendiri. Dan dulu2 pun kite ada juga belajar buat jem ni daripada beliau. Lama2 ditinggalkan, lupalah sudah. Dah tau pelupa, tak ambil pulak resipinya, kan...

Jom tengok resipi tart nenas ni....


Resipi : Keluarga - fizanordin

Bahan2

250g mentega
2sb gula kastor
1sk ovelette
2bj telur - kuning saja
1sk esen vanilla
1 cawan tepung jagung
1sk baking powder
secukupnya tepung gandum - ayak

hiasan: 1 bj kuning telur + 2sb susu segar

Cara2

> Dalam mangkuk, pukul mentega, gula kastor dan ovellete hingga sebati.
> Tuang telur kuning dan putar lagi hingga kembang. Kemudian masukkan esen vanila.
> Masukkan tepung jagung dan baking powder. Sebatikan.
> Last sekali masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit sehingga mendapat doh yang tidak melekat di tangan. Kerana kite menggunakan acuan tekan dgn ibu jari, doh yang kita gunakan tidak terlalu lembik hingga melekit di tangan dan tidak juga terlalu keras hingga terlalu kering. Keadaan doh bergantung kepada jenis acuan yang digunakan.
> Dengan menggunakan acuan, bentukkan tart anda. Letakkan inti dan susun atas dulang pembakar. Sapukan dengan telur kuning yang dibancuh dgn 2sb susu segar di atasnya.
> Panaskan oven 160c dan bakar 25 minit (hingga kuning keemasan). Keluar dan sejukkan sebelum disimpan dalam bekas.

... ni rupa acuan yang kita gunakan tu... turun temurun juga ni ...

Selamat mencuba dan selamat berpuasa :D

6 comments:

Cheq Sue said...

acuan tembaga ke tu fiza...klassik nampaknya

Gee® said...

mengancam lah tart ni... harus buat ni...

Mamasya said...

Aslmkum Fiza

Acuan tembaga lama...turun temurun..harus simpan elok2..susah nak dpt skrg. baru tahu yg tat keluk ditgh guna acuan bentuk gini..

Fiza Nordin said...

cheq sue,
tembaga ke??? entah...ringan je hihihii

Fiza Nordin said...

kak gee,
cubalah! :D

Fiza Nordin said...

mamasya,
masa pindah randah aritu, risau jugak kalau2 tercicir atau misplace...alhamdulillah bile dah sort out sume barang,ia kembali ke tempat yang sepatutnya (laci).lame dah simpan.buat semprit pun guna acuan ni juga...

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)