Followers

Friday, August 05, 2011

Iftar 5 - Nasi Goreng Sempoi


Nasi goreng sempoi ni menu bersahur kami subuh tadi. Orang2 dalam rumah ni kalau nak makan nasi goreng, nak yang warna putih macam ni. Kalau kaler merah, tak mo, tak laku. Asal kaler merah aje, pada anak2 aku - pedas. Tapi kalau kaler putih macam ni dan berasing pinggan pun dorang boleh tahu - pedas.

Aku masak nasi goreng selalunya 2 versi. 1 versi untuk anak2 - tak pedas dan 1 versi lagi untuk aku dan en hubby - pedas. Tapi nasinya sama je. Cili api tu nampak terbeliak2 kan? Selalunya aku tumbok. Tapi almaklum duduk umah flat, sesubuh hari nak menumbok cili, kang kena jerit plak dengan jiran. Walaupun tumbok ada lapik kain tebal2 tapi klu dah suasana sunyi2 gitu, mesti terdengar jugak sikit2. Sian kat jiran bawah2 aku kang... uhhhh sgt prihatin aku! Jadi aku potong2 ajelah cili api tu. Kuranglah sikit kepedasannya.

Takde rencah ape2 pun kat nasi goreng tu. Name pun sempoikan. Hanya kentang yang dipotong kiub dan telur. Pastu perasakan dengan garam dan renjis sikit serbuk lada hitam. Goreng dan terus goreng. Sonang kojo..


12 comments:

makdara TERdiva said...

tak kisah sempoi, yg penting bangun bersahur :D

kakcik said...

Makan panas-panas... tak sedar habis dua pinggan! :)

el said...

ada telur asin n kopok..terbaekkkk...

Watierman, rmanbkr said...

Assalam Dik Fiza..tiap2 hari menu sahur Akak nasi goreng...tapi tukar2 perisa...hehehe...yang sempoi tu Akak suka....sonang keroja!

Fiza Nordin said...

makdara terdiva,
klu ikutkan diri sendiri, malas nak bangun.tapi kenangkan anak2 kena jugak bangun

Fiza Nordin said...

kakcik,
baby makan bertambah.sampai en hubby tegur, "mcm mkn tengahari pulak B ni..." hehehee

Fiza Nordin said...

l,
buat teman...klu x kesian pulak tgk nasi goreng je tergolek-golek hahahaa

Fiza Nordin said...

k watie,
kat umah ni yg 1 kaler je... perisa pun lebih kurang itu ajelah.yg lain2 dorang dok pandang je memasing ish!

Juwita Jamaludin said...

sempao yang sedap tu kak.. ye ke gitu 1 kaler je.. hihi macam2 karenah budak2 ni kan.. comel je

Deliah's Deli said...

sempoi la yg paling sedap! :)

Fiza Nordin said...

ita,
kena ikut permintaan... klu x, tak lakulah...

Fiza Nordin said...

del,
betui3x! :D

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)