Followers

Thursday, August 04, 2011

Iftar 3 - Kari Daging & Bawal Masak Masam Manis


As salam dan selamat menunaikan ibadat puasa :D

Selain ikan pelaling yang menjadi ikan rasmi dalam rumah ni, ikan bawal boleh juga diterima. Kalau masak sure habis. Nasi dah habis dalam pinggan, memang aku suruh aje en hubby dan anak2 ratah. Sebab kalau simpan2 sure sudahnya masuk tong. Membazir! I don't like! Hehehee...

Ikan bawal aku buat masak masam manis. Maaflah takda sukatan dan resipi. Semua main campak2 aje dalam tu. Bahan aksesori pun cuma sayur tiga beradik (lobak, kacang pea & jagung), nenas dan tomato. Itu aje yang hado.... Alhamdulillah, sambutan menggalakkan. Licin!


Kari daging my feveret dan feveret seisi keluarga juga. Sama jugak, tiada resipi untuk menu ni sbb main campak2 aje. Yang utama, kari aku takde letak segala satnika rempah ratus melainkan rempah kari tu aja. Ada sesetengah tu (even kakak aku pun), bila masak kari mesti nak kena ada bunga cengkih dan kayu manis. Aku tak guna semua tu. Cukup bawang kecil, bawang putih dan halia ditumbuk sekali. Tumis dengan sedikit minyak hingga naik bau dan masukkan cili kisar. Sementara tu aku campurkan rempah kari dengan santan. Gaul sebati dan tuang dalam adunan goreng yang dah garing tu. Goreng lagi sampai karinya pecah minyak pulak. Pastu masukkanlah daging bersama air rebusannya. Masukkanlah kentang dan renehlah sampai kentang empuk.

Sonang kojo! Hehehee... eh, kate takde resipi, kan... tiba2 lak berjela2. Tapi bgtau gitu ajelah. Sukatannya pepandai jela mengagaknye ek...

Insya Allah jumpa lagi nnt... cadang2 macam nak buat kuih sikit. Tadi jalan2 umah kawan2, aduiii ngences wooooo!

10 comments:

Watierman, rmanbkr said...

Assalam Dik Fiza....hrmmm sedap...sedap...sedap.... setakat ni ikan bawak belum bergoreng lagi sebab bulan puasa permintaan untuk ikan agak berkurangan sikit....Akak pun suka resepi campak2 jer Dik!....

el said...

bawal mmg febret el n en. somi
sllu msk cam kak za tu lah..xpun masak kari

psl kari daging tu..el sllu wat mcm style kak za..xde satnika rempah tp ritu el msokkan rempah2 tu..mmg rs lain skit tu yg rs sedap hahahahaha

Fiza Nordin said...

k watie,
rumah ni klu mkn nasi mesti nak ada ikan... ikan, ikan, ikan! hehee

Fiza Nordin said...

l,
sebenarnya mmg ada rasa yg berbeza klu masukkan sume tu tp akak ni x rajin nak menyimpan benda2 tu.sekali beli dah habis,terus tak beli dah hahahaa tunggulah kakak aku datang baru aku beli balik hahahaha

dZana said...

aslmkum fiza.. kari akk masih dlm piuk lagi.. sama menu kita hari ni.. nk cari rspi roti jala ..hihihi

ijan said...

Salam Kak Fiza,
Akak apa khabar? kami semua sihat alhamdulillah... kite nak ucap selamat berpuasa kat akak dan famili... tak terlewat lagi kot kan. hehehe... syok pegi pasar ramadhan tu, mau nye berpinau mata tengok makanan banyaks :D

Juwita Jamaludin said...

salam kak fiza, ita suka tang ikan tu.. nasib baik dah berbuka hihihi sedapnya.. esok kena kepasar ni nak cari ikan.. kalau dapat leh buat style akak ni..:)

Fiza Nordin said...

k dzana,
kari daging lauk kite semalam.ni mesti kes tak baca teks & tgk gambar aje ni....kehkehkehhh
ingatkan klu ade lebih kari daging ni nak jugak cuba2 buat roti jala, tapi licin!

Fiza Nordin said...

ijan,
alhamdulillah, kami kat sini pun sihat juga.selamat berpuasa juga pd ijan & faiz yang berada di perantauan sane... berpinau tgk harganya ijan hihihiii

Fiza Nordin said...

ita,
silekan dik... :D

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)