Followers

Wednesday, April 29, 2009

Kuih Gelang

Ayoyooooo minta ampun banyak2!!! Bukan UBI KAYU ye.... tapi UBI KELEDEK!

Ubi kayu ni aku beli minggu lepas. Balik saja rumah terus buang kulit dan rebus. Tos dan sejukkan. Masukkan dalam tupperware dan simpan dalam peti sejuk. Memang bercadang nak buat kuih gelang bila ada kesempatan. So hari inilah harinya...

Bila buat kuih ni teringatlah beberapa tahun lepas. Masa mak sihat-sihat dulu. Bulan puase mak ambil tempahan buat kuih ni sampai beratus-ratus biji sehari. Dekat2 nak raya, kumpul2kan duit hasil jualan tu siap mak dapat beli gelang emas beso... huhuhuuuuu beshnye...
Tapi sekarang mak dah tak sihat. Tapi alhamdulillah mak masih punya semangat meneruskan sisa hidup ni walaupun hanya dengan sebelah kaki...

Separuh dari ubi tu aku buat inti karipap. Dedolu masa belum berinternet aku adelah buat inti pakai keledek tapi aduhai azab sungguh rasanya sebab nak buat dadu pakai keledek bukannya senang berbanding pakai kentang. Betul tak? Keledek ni keras. Tapi kalau pakai kentang lembut jek nak potong2 tu. Hah, nak senang saja...

Okey, ini kali bukan n3 basi ye. Ni breakfast kami bertiga pagi ni. Tapi korang jangan nak minta seketul ke hape sbb Boy dah cakap lebih dia makan tu dia nak bawak bekal ke sekolah. Hahaha, siap warning aku!

Jenuh dah aku menyapu lantai dibuat dek Mierza. Makan sambil berlari, gulanya pun bertabur. Kang bersemut dia juga yang dirisaukan. Mana tahu masuk telinga ke hape. Ish, budak kecik nih...!

5 comments:

Azita said...

fiza...ubi kayu ke, ubi keledek? siap buat kuih gelang dan inti karipap lagi! tapi kalau betullah ubikayu, apa rasanya ya? mesti ada kelainan, kan?

Datin El said...

salam fiza...pandailah fiza sira gula tu kita selalu tak jadi tau..sedih.

el said...

huwaaaaaaaaaaaaaaaaa leleh jubo tgk kuih gelang ni..kakkkkkkkkk..x baik tau buat saya terseksa ..kahhh berdekah3...

aku yg poyo

SiS-lin said...

kuih gelang? sama dgn kuih keria kan? ermmm sedap nye alahaiiii

Rafizah Nordin said...

k ita,
ya Allah... tersilap taip le kak oiii...UBI KELEDEK, bukan ubi kayu.Thanks ye kak sebab buat saya perasan. Aduihaiiiii!!!!

Datin el,
tang sira tu kadang2 tak jadi jugak tp mmg selalunye jadi la...heheheee mak yg ajar. Masuk saje kuih gelang yg dah digoreng tu, perlahankan api. Gaul2 sampai dah sebati air gula dgn kuih then tutup api.wlupun nampak masih basah jgn putus asa terus saja gaul.nnt air gula tu akan kering sendiri sbb terkena angin & panas kuali tu.cubalah...gaul sementara dia nak kering tu mmg memenatkan.eksesais tangan...heheheee

L,
tidak, tidak...aku tidak menyeksamu!!!

sislin,
aah samelah kak.kekadang sy pun panggil keria jugak.

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)