Followers

Sunday, October 25, 2009

Kek Pisang Moist


Salam...

Kek pisang pulak... pisang yang digunakan adalah pisang pemberian Kak Pozi, (akak 1 emak lain bapak) yang tinggi di Gelung Pepuyu, Perak. Hari Isnin lepas dia datang untuk menghadiri majlis konvokesyen anak sulongnya (anak buah aku lee...) Firdaus. Firdaus ni kembar. Dia abang dan adik kembarnya, Irzuddin. Name tak dekat2 macam pasangan kembar yang lelain tu...

Resepi kek pula aku cedok dari rumah Ijah. Resepi asalnye daripada CMG. Terima kasih kepada kedua2nya. Sgt marvelles tau... minta izin CMG dan Ijah nak letak resipinya di sini k... selain untuk berkongsi dengan kawan2 lain juga untuk panduan diri sendiri di masa depan...

Bahan-bahan
* 250g tepung gandum
* 1camca teh soda bikarbonat
* 1/2 camca teh garam
* campur dan ayak

15g ovellette
150g gula halus
5 biji telur - Gred A (Aku guna 4 biji telur Gred C. Tapi telur tu besar mcm gred A)
125g mentega - dicairkan dan disejukkan
100g minyak jagung (Aku guna minyak kelapa)
225g pisang emas + camca teh esen vanila - dilecek

Cara-cara
Panaskan oven 175c. Lenserkan loyang dengan mentega dan taburkan tepung gandum. Ketuk2 loyang untuk keluarkan lebihan tepung.
Putar gula dan ovellete hingga sebati. Masukkan telur dan putar lagi dengan kelajuan tinggi hingga adunan naik dan pekat. (Macam adunan bahulu).
Perlahankan speed dan masukkan pisng lecek. Pukul sebati.
Masukkan bahan ayak berselang-seli dengan mentega cair dan minyak hingga habis.
Tuang dalam tin/loyang. bakar 55-60 minit atau sehingga masak.

5 comments:

FaizAmYAirieL said...

beshnye la aku tgk smue desert2 ko ni kak pza...terlior jgn ckpla sbb aku peknen kali ni mmg suke mkn bende2 manis..jgn kene kencing manis sudah..ekekeke

Fiza Nordin said...

faiz,
ha tu la...makan kene ingat2 gak tu...akak mmg dah ade xperience mase pegnen kene diabetis.hish menyusahkan tau...

Mat Gebu said...

salam fiza...tu cekelet ek yg tersentil bawah pisang..hahaha., siap lah kena cili lagi pas ni!!!

Anonymous said...

Simpler and easier just links london various facets of being married the ought links london jewellery to be obtained and tradition recently indicated links of london sale actually divided regarding the bride's family, links of london silver the groom's family, as well as the groom himself. discount links of london Over are the days where the bride's parents insures links of london ring uk every single thing make a list of to links of london friendship bracelets sale perfect detail. For a short period, tradition had shifted this obligation to qualify for the links sweetie bracelet three parties soon discussed the following., a response, links of london earrings as well as ever-popular brunch. Experience entered production although there required to links of london necklaces sale twelve inches into your market by the grooms telephone and therefore bridal individual.

Anonymous said...

Hi thеre! Would you mind if І share your blog with my myspace gгoup?
There'ѕ а lot of peοple that I think would really
aρpreciatе уour content. Please let me know. Cheers

My webpage :: diabetes zyprexa

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)