Followers

Tuesday, April 20, 2010

Gulai Lemak Keladi





Salam...

Pagi2 dah keluar n3 gulai lemak yek... actually ni bukan aku masak pepagi bute ni hoh... ni aku masak hari Sabtu yang lepas. 3 hari sudah... baru nak letak n3...


Hari ni, Selasa... aku tak bape sihat. Sebenonye dari semalam pun dah terasa tak sihatnya. Hidung ni berair je... siap dengan gatalnye membuatkan mate aku asyiklah berair. Nafas pun macam semput semacam je... dah telan activefast, tapi belum nampak ade perubahan. Cumanye dapatlah bertahan sikit. Alhamdulillah...


Aku ni adalah penggemar keladi. Gulai asam keladi pun aku suka tapi seumur hidup ada sekali je masak sendiri. Selebihnya aku makan di kedai aje. Tak yakin nak masak sendiri. Takut gatal sebab tak begitu familiar nak menguruskan batang keladi tu dari mula. Ada yang kate kene celur dululah untuk elakkan gatal... ade yang kate gitu, gini membuatkan aku rasa tak yakin nak masak. Jalan penyelesaiannya, agak2 teringin nak makan, p lah terjah kedai makan... hahahaaa!!!


Untuk gulai lemak ni, aku menggunakan isi keladi aje. Pastu ade tomato kecik2 dalam peti, aku campakkanlah 5/6 butir. Nampak berseri sikit gulai lemak aku tu... gaya masak lemak aku sempoi aje... tumbok je cili api, cili merah dan kunyit hidup. Kalau kunyit hidup tadek stok, aku campak aje 1/2 sudu kunyit serbok. Jangan banyak2 hal... pastu tuang aje santan. Biokan gelegak atas dapo. Perasakan dengan aji dan garam.


Oppsss... keladi tu aku rebus dulu dengan air garam sampai separuh empok. Kalau empok sangat kang, gulai lemak kome jadi bubur pulak.... huhuhuuuu...



5 comments:

fuzidss said...

wow sedapnya

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

akak pun gemor lauk batang keladi... tak kira ler masak asam atau gulai lemak.. semua akak sapu.. kalau wt masak asam lagilah.. baru lepas masak je akak dah ratah semangkuk dua.. mmg kena wt extra sokmo kalau masak btg keladi.. gulai isi keladi pun sure sedap jugak kan..

Hann said...

adeehh.. tempting! lazat! menggiurkan!

☆ lieya latif ☆ said...

salam kenal kak,

adoi kak, terus bersimpul merajuk usus aku kak tgk menu ko ni....sedapnye laaa...kalo betul2 ade kat depan mate nie...bertambah2 aku mkn kak heheehehh

Fiza Nordin said...

sofia,
nak ajak makan pun bendenye dah abis...kite layan mate ajelah erk...

kak madiha,
ye betui tu...ratah gitu2 aje pun sedap...

hann,
yg suker mmg sedap banget neh....

lieya,
salam kenal juak...kahhhhh bersimpul erh...

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)