Followers

Thursday, April 01, 2010

Apam Beras

Salam pagi Khamis...

Awal2 pagi arini dah memasukkan n3... rase macam tak percaya plak, hahahaaa!!!

Dan rumah lain dah basi dah resipi apamnya... aku baru nak buat semalam. Dah buat, tak puas hati pulak dengan hasilnya tu... tak taulah tekstur apam ni memang padat macam ini atau aku yang dah silap. Kena tunggu komen dari tuan empunye resipi le... Kak Yatie, tolong!!!!

Apam beras yang aku suka adalah jenis apam yang lembut, gebu dan ringan tu. Yang tak manis tu... yang ni manisnya, wallawei... tak pulaknye terlebih gula. Ikut resipi yang diberikan aje... itu pun aku dah kurangkan sikit tu... kalau aku ikut betul2 resipinya, mmg jawabnya aku takat rasa2 ajelah... dah tua2 (huk, tua ke???!) ni tak berani makan manis2... lagi2 pulaknye kite ni ade keturunan penyakit kencing dihurung semut tu hoooo... kenalah jaga2 makan sikit, kan...

Oklah... kite kongsikan jugalah resipinya ni. Kak Yatie, minta izin dikongsikan resipinya ye... untuk panduan kite di hari kemudian juga untuk tatapan pengunjung blog yang terasa2 nak mencuba, dipersilakan...


Bahan2

2 cawan nasi
2 1/2 cawan air
1 cawan gula perang - aku kurangkan 3/4 cwn je...
3/4 cawan gula pasir - kita kurangkan 1/2 cwn je...
2 cawan tepung beras
2 cawan tepung gandum
1 sk yis kering

Cara2
1) Masukkan nasi, air, gula perang dan gula pasir dalam pengisar dan blend hingga halus.
2) Dalam mangkuk lain, campurkan tepung gandum dan tepung beras. Gaulkan sebati.
3) Masukkan bahan kisar dalam mangkuk tepung dan kacaukan sebati. hingga tidak bergentel.
4) Bahagikan pada 4 bahagian dan warnakan ikut pewarna kesukaan.
5) Rehatkan selama 3 jam. Sementara tu bolelah lengserkan acuan dengan minyak masak. Setelah hampir 3 jam, panaskan pengukus.
6) Tuang adunan dalam acuan hingga hampir penuh. Kukus selama 15 minit dalam kukusan yang sudah menggelegak airnya.

4 comments:

MamaFaMi said...

Salaam Fiza. Mama pun sukakan apam yang lembut, gebu dan ringan. Alhamdulillah apam tepung beras EJ tu memenuhi kriteria tersebut. Mama dah happy dah... tak lagi perlu mencari-cari resepi idaman kalbu... hehehe..

Watierman, rmanbkr said...

Salam Fiza.....ooo resepi ni tak pakai eno yer....kalau sudi Fiza try yang Akak buat hari tu...tapi guna serbuk eno...manalah tahu..kot2 kena dengan selera Fiza...tapi syarat penting api mesti kuat!Baru dia sengeh baik punya!Tapi yang Fiza buat tu pun dah comel dah tu!

Fiza Nordin said...

mamafam,
lenkali sy try...tp entah biler le tu erk...thanks mama!

k watie,
ha tau tu...tp asyik lupe nyinggah kedai beli eno.xpe...panjang umo kite cube yek...

yatie said...

Salam Fiza.
Akak pun dpt resepi ni dari orng....pd akak ok lembut juga...
Resepi yg guna eno tu mmng lagi ringan..akak pun dah cuba...

Sebab tu akak peminat apam...jadi setiap kali ada resepi apam je, akak cuba...kat situ kita tahu bezakan yg mana kena dngn taste kita...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)