Followers

Wednesday, July 22, 2009

Sambal Tumis Sotong Kering


Salam...

Yang ini menu semalam. Kenapa tak masukkan semalam? Sebab...................... malas! Heheheee...

Hari tu duduk berkumpul adik-beradik (Kak Yong dan Mak Ina), kami sempatlah sembang2 pasal masak2 ni. Aku cakap, dalam peti ais aku, sotong kering ni dah lame tersimpan. Kalau sotong tu boleh bercakap, lame dah menjerit minta dimasak. Kejung dah dia dok lame2 dalam esbok tu ha... heheee

Mak Ina cakap, kalau masak sambal sotong, sedap kalau letak kacang tumbok. Aku pun teringatlah kacang pecal yang Mak Ina kasi beberapa bulan lalu. Ada bersisa separuh lagi dalam peti ais. Baru saja aku nak tanya kat Mak Ina, kalau pakai kacang pecal tu boleh tak...? Mak Ina dah cakap dulu, "kalau kau ada lebih kacang pecal yang aku bagi tu, boleh letak dalam sambal tumis kau nanti. Sedap..." So semalam barulah aku dapat merealisasikan impian tu.

Hemp.... memang sedap. Ada rasa lain sikit dari sambal tumis biasa sebab dah dicampurkan dengan kacang. Masa hb makan, hb pun tanya sambal tu beli ke buat. Aku cakap buat. Then hb tanya campur kacang ye...? Kate hb, arwah mak dia pun buat camtu jugak dulu kalau masa sambal sotong kering. Alamak, ternostalgia lak my hb dengan arwah emaknya.

Al-Fatihah untuk arwah Kalsom Binti Itam (my MIL). Aku tak berkesempatan berjumpa dengan arwah MIL. Masa kami kahwin, arwah dah pergi hampir 4/5 tahun lamenya (kalau tak silap). Huhuuuu, kasihan daku... emak mertua tak ada, emak kandung pun tak ada... Sebelum majlis kenduri arwah emak sabtu lepas, itulah yang aku cakap kat Kak Yong dan Mak Ina. Sedih betul rasa hati... Nasib baiklah ada kakak2 dan hubungan kami pun sangat rapat.

Isnin lepas, hb dapat call dari adiknya yang tinggal di Rawang. Menyampaikan pesan abah (my FIL) suruh kami balik kampung hujung minggu ini. Abah nak buat kenduri sambut Ramadhan & arwah MIL. Masak2 di rumah dan hantar ke surau. Rumah abah tu dah tak kuat, takut pulak roboh - kate abah. Itu yang hantarkan ke surau saja... tak tahulah apa menunya. Yang pasti kalau masak di rumah tu... siapalah yang jadi tukang masaknye ye...?

5 comments:

el said...

akk..mmg smbl sotong tu sdp taruh kacang ...mabeles la kak..sure saya ratah aje sotong tu..smbil jilat jari2 aku..kahhh

Nana said...

sy suke!wlapun idong akn gatai lps mkn sotong peduli apa..ehehe..

Fiza Nordin said...

L,
jilat2 jari tgk2 xde jari...ape kes???hahahaaa

nana,
alahai ciannye...tapi betui tu...peduli hape hihihiiii

cikmanggis said...

sedapnya fizaa...

blogresipi said...

Sambal tumis sotong makan dengan nasik lemak best ye kak...

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)