Followers

Thursday, July 23, 2009

14 Hari Pemergianmu Bonda...

Salam...

Hari ini (Khamis - 23/07/2009) genap 14 hari pemergian bondaku tersayang... Semoga emak aman, bahagia dan tenang di sana di sisi NYA, amin...

Di bawah ini saya n3kan beberapa keping gambar kenangan emak yang ada dalam simpanan saya untuk dikongsikan bersama teman2 blogger yang banyak membangkitkan semangat saya untuk meneruskan kehidupan setelah pemergian emak menghadap Ilahi....

Terima kasih semua... :D

Arwah mak bersama cucu pertamanya - Nurul Fatin Fatehah (Fafa). Manja intan payung opah ni tapi semasa arwah menghembuskan nafasnya yang terakhir, Fafa baru sehari pulang ke asrama setelah 3 hari menjaga arwah di hospital dan ponteng sekolah. Tahun ni Fafa akan menduduki peperiksaan SPM jadi tak bolehlah nak ponteng sekolah sangat. Itu yang balik juga ke asrama dengan hati yg berat. Tapi sudahnya pulang semula setelah mendapat tahu opah telah meninggal dunia.

Gambar ni diambil semasa kami berada di Pulau Pinang. Menghadiri majlis perkahwinan Elyn, cucu tiri mak anak Nyah Tun.

Lihat tudung warna coklat yang arwah mak pakai tu... tudung itulah penaman aku sekarang setiap kali tidur malam... Rindunya dengan mak...


Yang ni pula gambar tahun lepas. Kalau tak silap masa ni Mierza berusia enam bulan. Arwah emak dikelilingi cucu-cucunya. Masa ni emak belum sakit lagi...

Tak ingat gambar ini diabadikan bila. Kalau tak silap Syawal setahun yang lalu. Ini di kampung. Tapi bukan kampung arwah emak, bukan juga kampung arwah apak. Yang duduk di sebelah2 emak tu adalah anak & isteri baru (isteri pertama Acik Ya dah meninggal dunia) Acik Ya- adik tiri arwah apak.

Arwah mak bersama Mierza. Kami dalam kereta dalam perjalanan ke Templer Park, Rawang.

2 keping gambar arwah mak semasa majlis hari lahir Boy dan Mierza tahun lepas - 12/07/2008 (Ahad). Masa ni kaki mak dah mula sakit tapi masih boleh bertahan. Gangrennya pun belum timbul.

Ah, rindunya dengan senyum & tawa mak... :(


Gambar arwah mak bersama cucu-cucunya lagi... Mierza pun masih kecil lagi masa ni... :)

Lagi bersama cucu-cucunya...
dari kiri belakang : Ezza (anak kak yong). Semasa mak masih ada dan sakit, Ezza yang banyak tolong jagakan arwah emak semasa di rumah Kak Yong. Arwah emak sendiri cakap yang Ezza ni seorang cucu yang ringan tulang. Yang terjelir lidah dan mate kuyu tu Aisyah (anak Mak ina yang sulong).
di hadapan pakai skaf hitam: Shima (anak kak yong yg bongsu) dan Fatrah (anak mak Ina yg ke2).

Bersama family Kak Yong Hari Raya Aidil Adha tahun lalu...

Kami berbuka puasa di Kenny Rogers Roasters, Carrefour, Subang Jaya. Masa ni mak dah mula sakit kaki. Berjalan pun dah tak larat. Memang masa pergi ni tak berjalan ke mana. Lepas makan terus balik sebab mak tak berdaya nak berjalan. Berjalan keluar dari kereta dan ke restoran tu pun dia rasa azab sangat... ingat lagi masa tu arwah mak cakap, "kalau kau nak berjalan tgk2 baju pergilah. Biar mak tunggu kat sini..." sambil tunjuk kerusi kat tepi kaki lima pasaraya tu. Tak sampai hati nak tinggalkan mak sorang, kami balik saja...

Wajah kesayangan hamba... tudung inilah peneman tidur malam saya hingga hari ini... :( Mak... Jah rindu mak...

Arwah mak di hospital Putrajaya. Mak Ina sedang suapkan arwah makan tengahari...


Kenangan kami ketika bercuti di Port Dickson awal tahun ini (2009). Masa ini emak sudah selamat menjalani pembedahan membuang kaki kiri yang gangren (tisu mati). Mak Ina sedang buangkan kuku tangan emak. Aku dan kak yong sedang menyediakan hidangan makan malam kami sekeluarga.

Kami...
Hubby, arwah emak dan aku...

:(

Arwah emak dalam kenangan dan memori...

Jah sayang mak...

Al-Fatihah...

Moga rohmu dicucuri rahmat...

Amin...

27 comments:

CikMin said...

Al-Fatihah.... :(
moga rohnya dicucuri rahmat-NYA...

wajah kesayangan hamba..tudung inilah peneman tidur malam saya hingga hari ini...:( Mak..jah rindu mak..

tulisan kt atas tu...buat air mata cikmin berderai laju...

Watierman said...

Fiza...tabah dik...itu jer yg termampu akak luahkan...deraian dan linangan air mata tak mampu buat apa2 Dik akak juga turut terharu...dia permata yg tiada nilainya dihati anak2 itulah ibu!!AL-FATIHAH!

Nur Syafawati said...

kak za..aku harap ko tabah yer hadapi dugaan yg maha hebat ni..aku pun sedih gak bace entry ko ni...sgt sebak..tapi bile aku tgk satu gambo tu..terselit gambo aku ngan paeh mase party harijadi anak2 ko..sonok la aku...ade jugak kenangan aku bergambar dgn arwah ibu ko kak...AlFatihah...

IS said...

Aku sgt terharu dengan entry ni Fiza. Dah lama aku kenal arwah mak ko, cam tak caya arwah dah tiada. Al-fatihah.

mummy aryan syamil said...

kak..
sy paham pasaan akk..
sy pun ms mak kn admit tuh rs cm nk mati kak.xtaw la klu mak xde mmg xleh nk imagine huhuhu

tabahkan hati ye kak

el said...

yelahh aku pun sedih tgk gmbo2 mak kak ni kakk..huhuhu tiba2 teringat kat mak aku ...lm dh x balik..huwaaaaa

al-fatihah tuk arwah..

ai said...

:(

Alfatihah..

D.O.U.B.L.E...S said...

sedih aku wei..betul teringat kat mak aku...mak aku pun kencing manis tau....sama2 la kita dokan semuga roh nya aman disana insyallah..Alfatihah.

FaizAmYAirieL said...

kak fiza..sedey akuu tgk gambar gambar dgn arwah mak ko kak pza...smg ko tabah k kak pza...huhuhh..Al-Fatihah

~~ciklinn~~ said...

al fatihah..

aduyaii bercucuran air mata ku... semoga arwah ditempatkan dikalangan org2 beriman..aminn

T.u.Y.a said...

alfatihah..
sekejap je masa berlalu kak..x pasan dah 2 mggu arwah pergi...

Tuya x tahan sedih..menitik air mata baca n tgk pic2 arwah tu..
terbayang lak mak Tuya kat Kg..
insaf..

harap akk n family akan sentiasa tabah dah ceria menjalani hidup seperti biasa..

Sarnia Yahya aka Sania Yasmin said...

Salam Fiza...
byk2 bersabar ya...
Al-Fatihah utk bonda...

ummu_hanis said...

fiza dah buat akak nanges....
sabo ye.... die tunggu kite di sana... semoga die ditempatkan bersama orang yang beriman.

HomeKreation said...

Along pun rasa sedih bila lihat gambo2 tu. Kita ank pompuan mmg sayangkan emak. Kita redha je Fiza & semoga arwah di cucuri rahmat, al-fatihah.

blogresipi said...

Al-Fatihah untuk arwah mak kak Fiza.. semoga rohnya aman di sana... kak Fiza tabahkan hati ye :(

Aiyu said...

menitis airmata saya tgk gambar2 arwah mak akak...saya teringat kat arwah mak saya...meninggal dunia sbb cancer..saya faham sgt perasaan akak..even dah 1thn 6bulan arwah mak saya meninggal,tapi setiap saat saya ingat dia..rindu sgt kat arwah mak saya..saya doakan arwah mak kita berdua bahagia dan aman disana...amin...

lindafendi said...

al-fatihah tuk armah mak akak..moga rohnya dicucuri rahmat...hope akak tabah dlm dugaan hidup ni yekk...

Bibu said...

Astagfirullahaliwalakum...ini doa yg sebalik2nye tuk Arwah mak.Aku pon tataw kalo mak aku tade camne??ngan sape aku nak dail no di kala aku sangkut dlm jem waktu balik kje huhuhu

Bibu said...

sebaik2nya ** (typo error)

Sifu Mirza said...

ameen ya robbal alameen...

insya Allah...

inahar ali said...

salam fiza..berderai laju airmata akak baca n3 psl arwah ibu fiza nih! tak boleh nk bayangkan betapa hebatnye perasaan rindu lepas kehilangan orang tersayang didunia nih!pepun tabahkan hatimu ye fiza..

Eyqa Aman said...

salam kak fiza..
bersabarlah..moga arwah emak akak dtmptkn di tmpt org2 yg beriman..
menitis air mata sya baca entri tu..mngenangkan pngorbanan mama sya pula..

cikmanggis said...

rasa sebak bila baca n3 ni...cm doakan agar fiza tabah ya..moga moga rohnya akan ditempatkan bersama-sama orang-orang yg soleh..amin!

Fiza Nordin said...

TERIMA KASIH KEPADA SEMUA...

INSYA ALLAH SEMOGA ARWAH EMAK DITEMPATKAN BERSAMA2 MEREKA YG BERIMAN...

DAN SEMOGA DAKU TERUS TABAH...

fazilzura said...

KAK PIZAAAAAAAAAAAAAA..

bergenang air mata ku .. baru ku teringat masa Bday mierza thn leps .. daku dgn paeh melayan mak akak .. tingal lg celoteh2 dia..dia dok sakan gelakkan si akil time tu .. pehtu nmpak dr riak wajah dia , dia hepy sgt2 di kelilingi org yg di syg

ayuZack said...

sebak nya baca entry ni kak fiza..
sayu sgt2 rase hati bila akak sebut rindu mak akak...

Alfatihah..

Siti Salina said...

Al-fatihah buat mak awak. Sebak bila baca, teringat saya pada arwah mak saya. Dah 4 thn tapi kenangan tetap diingat. Hanya doa dapat kita panjatkan.

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)