Followers

Wednesday, July 15, 2009

Popia Bersira


Salam...

Popia bersira ni aku buat minggu lalu (hari Rabu) untuk jamuan bacaan yassin untuk mak. Masa tu mak belum 'pergi' lagi...

Ni 1st time aku buat popia bersira ni. Sebelum2 ni memang pernah makan tapi beli saja. Beberapa tahun lepas aku ada buat untuk jualan di bazaar ramadhan. Tapi tak buat yg bersira. Aku buat yg berkuah tu.

Sebut pasal bazaar ramadhan, tahun ni aku tak ambil tapak di bazaar walaupun memang ingat nak ambil macam tahun lepas. Kalau aku berniaga sure tak ada masa nak pergi terawih dan nak buat amalan ibadat terbatas sikit. Ala kadar saja. So ingat, nak lebih beramal untuk arwah mak tahun ni...

Popia goreng dan basah memang my feveret. Tapi... emp, ada apa2 petua tak...? Kenape eh, popia aku ni lembik bila dah sejuk? Sesape ade petua, kongsi yek...


Intinya aku letak timun, sengkuang dan lobak merah yang disagat/potong2. Goreng sekejap atas api perlahan hingga agak layu dan dicampurkan dengan udang kering yang diblender kering. Perasakan dengan garam dan serbuk perasa sikit.

Kuahnya pun aku letak sedikit udang kering blender bagi terasa. Letak gula sikit supaya kuahnya tu rase manis2 pedas...

7 comments:

Cendana Kasih said...

Kalo popia biasa tu, tau ler aku nk kekalkan kerangupannyer, tp yg bersira ni aku pun fail gak..ada orang kata takleh letak air kat sosnyer, kalo letakpun kena keringkan ia sampai betul2 melekit, barulah gaul popia tu...entah ler...

el said...

sedapnyerrrr...faberet teman jugakkk
kalo popia tu x goreng pun ok

Mizz_Ila said...

sedapnyeee

Dian said...

Hmmm...sepertinya enak banget ya, tapi itu terbuat dari apa ya ? apa kalo di Indonesia namanya Lumpia? salam kenal ya

Fiza Nordin said...

noorma,
masalahnye popia aku tu sebelum disira lagi dah lembik kebek huhuhuuuu

el,
aku...klu namenye popia mmg suker bangat weiiii

ila,
yummy!

dian,
salam kenal jugak...agaknyelah yek...dipanggil lumpia ye...

Jamie said...

jgn letak timun and togeh kot.. sbb cepat berair.

Fiza Nordin said...

jamie,
oh ye ke...nnt next time boleh try...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)