Followers

Thursday, February 11, 2010

Puding Roti Berjagung

Salam...

Puding roti lagi???

Hehehe... sedap! Dah tersuka pulak dengan puding roti ni. Kali ni buat tambah jagung pulak. Sebelum ni tak tambah ape2 pun... roti je dengan bahan2 lain. Sebelum2 tu pulak campur dengan kacang merah tin tu... boleh je pelbagaikan... ikut tekak & stok yang ada. Kita cube2 ape salahnye kan...

Puding roti ni aku buat hari Ahad lepas sebagai buah tangan bawa ke blok N, kat umah lame aku. Hari Ahad tu ada mesyuarat agung blok. Walaupun dah pindah ke Puchong ni sejak hampir 2 bulan ni, hb aku masih memegang jawatan sebagai setiausaha blok tu. Tapi sekarang tak lagi la... sebab masa mesyuarat tu dengan rasminya dia meletakkan jawatannya.

Resipi ni aku copy paste dari blog Kak Ita... (minta izin kak ye...). Masa aku buat puding roti ni idak le aku ikut bulat2 resipi dari Kak Ita ni sebab aku buat 2 loyang saiz 9cm x 9cm. Semua main campak2 je agak2 ikut sukatan yang sepatutnya... bahan2 masih sama.

Resepi asal dari Beancurd @ MyResipi.

Bahan-bahan :
6 keping roti
30 gm mentega - dicairkan
80 gm kismis
4 biji telur - dipukul
475 ml susu segar
150 gm gula halus
1 sudu kecil esen vanilla

Cara-cara :
  1. Carik-carik kecil kesemua 6 keping roti tadi dan susun atur ke dalam bekas yang bersesuaian.
  2. Tuangkan sama rata mentega yang dicairkan tadi ke atas roti. Selepas itu taburkan kismis ke atasnya.
  3. Di dalam mixing bowl pukul rata telur , susu segar, gula dan esen vanila. Setelah siap tuangkan ke atas mangkuk yang berisi roti tadi.
  4. Bakar di dalam oven dengan suhu 175 C selama 45 minit.
Nota :
Sedap dimakan sekiranya diletakkan di dalam peti ais terlebih dahulu setelah masak.

4 comments:

el said...

xpenah wat lg..insyallah kalo rajin nak buat..nak terai rs

ibu_umairah said...

yummmy...........sedap itu!!!!

Sue @ Nenie said...

stok roti ada lagi..tak tau dah exp ke belummm

Sue @ Nenie said...

stok roti ada lagi..tak tau dah exp ke belummm

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)