Followers

Tuesday, October 02, 2012

Talam Berlauk

As salam... selamat hari Selasa untuk semua... moga sihat dan gembira2 ye...
Hari ni nak tayang gambar kuih Talam Berlauk godekkan resipi dari blog Kak Ilahjy. Tq akak :D Sekaligus nak share resipinya. Minta izin ye kak Ilahjy... 

Tapi aku ubah beberapa bahan mengikut stok yg ada. Di bawah ni aku edit...

Bahan:
2 cawan tepung beras
½ cawan tepung jagung
¼ cawan tepung gandum
1 biji kelapa jadikan 5 cawan santan - ganti guna susu segar

Bancuh kesemua bahan ini.

250 gram udang basah goreng sehingga masak - ganti ayam kisar
1 camca besar udang kering rendam tumbuk dan goreng sehingga garing - ganti ayam kisar
Daun bawang daun sup di potong bulat
Cili merah di dadukan halus
3 ulas bawang merah dimayang dan dijadikan bawang goreng - guna yg readymade je

Campurkan kesemua bahan ini dan bahagi dua bahagian

1 bahagian dicampurkan kedlm bahan tepung dan kacau sebati .
Kukus sehingga ¾ masak taburkan lagi sebahagian bahan2 udang tadi kukus lagi sehingga masak.
Sejukkan baru dipotong makan dgn sos cilinya.

Sos cili resipi Kak Ilahjy aku x buat tapi aku kongsikan kat bawah ni. Kalau rajin, bolehlah buat. Aku makan dengan cili sos je...

Cili kering dan bawang putih dimesin halus panaskan dgn air, sos cili sedikit kicap garam gula dan panaskan sehingga pekat. (Masukan sedikit tepung gandum. )

5 comments:

Marsita yahya said...

Salam kenal,
BW and join sini
www.my-mintroom.blogspot.com

Kakcik Nur said...

Ermmmm... dap...dap...dapnyeeee... :)

Kakzakie said...

Oh... kakak nak buatlah sebab bapak kakak suka ni..

Amie said...

hadoiii... meriahnya lauk talam! ni kalau ngadap ni tak cukup setngah loyang he he he hehh

ilahjy said...

tahniah fiza.... kak memang suka talam ni...anak2 kak kalu buat depa makan berebut2.. hehehe ooo fiza ubah bahan utama dia..ganti ayam..boleh lah nanti kak cuba..dulu pernah buat daging..tapi dua2 pun ok juga

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)