Followers

Monday, October 22, 2012

Popia Gunting Bersira Sambal


As salam...

Kudapan sedap! Sesambil hadap tv habis sebalang. Tak sedo, ampun!!!
Buat minggu lepas masa dapat tempahan popia bersira. Ada lebihan kulit tu dalam 15 keping, kite teruslah lajakkan buat ni. Kalau nak simpan alang2nya. Lagi pun sedang elok diprojekkan sekali harung telah2 dan sambil2 menyiapkan tempahan, kan....

Actually pada aku, sonang baitu nak bikin popia gunting bersira sambal ni. Tapi tak apa... aku selitkan juga resipi yang aku google di sini untuk panduan diri sendiri dan kawan2 yang berkemungkinan mencari resipinya. 

Terima kasih Mas. Minta izin di sharekan di sini ye. Kite kopipes je tu. Minta halal dunia akhirat yek...

Popia Pedas @ Popia Bersira Sambal
Resepi : MasDuniaku

Bahan :
1 bungkus besar kulit popia 
1 biji telur - pukul sikit @ bancuhan tepung gandum pun boleh

Bahan untuk sambal :
4 sudu besar cili kisar
1 biji sederhana bawang besar - dikisar
1 ulas bawang putih - dikisar
sedikit udang kering - tak nak letak pun tak pe
garam secukup rasa
sedikit kiub ikan bilis
5 sudu besar gula     
                         
Bahan sampingan :
ikan bilis - basuh, toskan dan goreng garing
kacang tanah - goreng tanpa minyak
bijan - goreng sikit tanpa minyak

Cara membuatnya :
Ambik sehelai kulit popia dan gulung, kemudian lekatkan dengan telur @ bancuhan tepung gandum.
Kemudian gunting serong - serong hingga habis dan goreng dalam minyak penuh hingga warna keperang - perangan.
Angkat dan toskan sebentar. Jangan biarkan terlalu lama diluar. Sesudah habis goreng semua popia terus buat sambal.
Tumis semua bahan2 kisar dan masukkan garam secukup rasa dan kiub ikan bilis, kacau, masukkan gula dan kacau lagi, biar hingga pekat dan gula hancur, tutup api dan terus tuang popia yang digoreng tadi, kacau sebati...masukkkan juga ikan bilis, kacang tanah dan tabur bijan jika suka. 
Biarkan sejuk sebentar dan terus simpan dalam bekas bertutup rapat.

10 comments:

ibundo said...

salam fiza. Memang nampak sedappp sangat. kalau makan depan tv mesti tak sedar dah habis.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Fiza.Klu k.atie gaul ngan nestum hancur & gula jer.
Tp klu buat pedas camni..lg 'lajuuuu' abisnyakan.:D

Amie said...

Kalau dapat sebalang ni... makan sorang2 aje he he ehh krup krap krup krap!

Qasey Honey said...

kuih raya ker tu..
mmg sedap kuih ni..tp nk buat yg ampun malas..lambtt..tp sekejap aje ni boleh dihabiskan..hehe

Fiza Nordin said...

ibundo,
raba2 tgk balang kosong hihii

Fiza Nordin said...

k atie,
ajat ati aritu nak buat yg manis juga tp apekan daye,yg ade pun cipot je...lenkali nak wat yg manis pulak.tapi lenkali tu xtaulah bilenye tu,kan.... :(

Fiza Nordin said...

k amie,
rangup,lemak,pedas,manis...maunye tak lalai mengunyah....

Fiza Nordin said...

qaseh honey,
xde maknenye kuih raye...mmg dah tinggal balang je ni...

Anonymous said...

all the time i used to read smaller articles or reviews that as
well clear their motive, and that is also happening with this
article which I am reading here.

My webpage: Author's external home page...

Anonymous said...

Great post.

my weblog: hello world

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)