Followers

Thursday, March 01, 2012

Ikan Masak Kicap

Ade tak agak2nye yang nak kate, "alahai resipi ikan masak kicap pun nak carik kat tenet jugak...?" Mesti ade... Klu tak terkeluar kat mulut pun, mgkn dalam hati berkata2. Ha, silalah mengaku tapi tak perlu mengaku kat kite. Cakap aje kat diri sendiri dan segeralah ingat... Tak semua manusia itu sempurna sifatnya.

Tang kite ni, lepas tgk kak dayang tayang masakan ni kat fb, alhamdulillah terus terinspirasi apa nak masak kelmarin. Padahal sebelumnya dah blur sungguh ape nak masak. Masa berjalan. Kejap2 lg en hubby dan anak sulong akan balik dari sekolah. Balik2 semua pakat serbu nak makan je. Tu yang kite memang akan selalu prepare makanan sebelum dorang balik.

Terima kasih kak dayang. Minta halal resipinya dan minta izin di tepekkan di sini...


Ikan Masak Kicap

resepi : DayangJack@DapurKu SaYang


bahan-bahan : 

6 ekor ikan kembong (dibersihkan)

sedikit serbuk kunyit

sedikit garam


cara-cara : Gaul-gaulkan ikan bersama semua bahan di atas dan perapkan 15 minit. Kemudian digoreng hingga masak. Toskan.


bahan-bahan perencah :

1/2 labu bawang besar (dikisar)

5 biji bawang merah (dikisar)

3 ulas bawang putih (dikisar)

1/2 labu bawang besar (dikisar)

1/2 inci halia (dikisar)

3 sudu besar cili giling

1/2 labu bawang besar (dhiris bulat)

sedikit kicap manis

sedikit sos tiram

sedikit sos tomato

sedikit sos cili

hirisan cili merah


Cara-cara :

Sediakan minyak secukupnya di dalam kuali atau tinggalkan sedikit minyak lebihan menggoreng ikan tadi.

Tumiskan bahan-bahan kisar dan cili giling hingga garing dan pecah minyak. 

Masukkan kicap manis, sos tiram, sos cili, sos tomato dan sedikit air.

Kacau sebati dan biarkan ia mendidih.

Masukkan pula cili merah dan kacau lagi.

Akhir sekali masukkan ikan yang telah digoreng tadi beserta bawang besar.

Kacau mesra. Apabila kuahnya kelihatan pekat, tutup api dan hidangkan.


Selamat mencuba!


Published with Blogger-droid v2.0.4

2 comments:

Diana @ Melley Mey said...

hari nie diana pun masak ikut resipi akak DJ... tapi diana masak daging kicap... tgk ikan kicap tu mmg nampak sedap... makan lg ngan nasi panas2... best!

matnuar said...

best nyer...ari nie mak buatkan family telur masak kicap...lagi power best..tapi kalau ade ikan dan daging...xxxxpower best lg la...mcm mne korg semua...nk rase x resepi mak kiteorg buat...sedap sampai menjilat jari...hhehehe..

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)