Followers

Tuesday, March 13, 2012

Asam Pedas Daging

Sudah jadi baja hohohoooo

1st time le kite masak asam pedas daging. Tapi kenyataan dan hakikatnye pun kite memang amat2 jaranglah masak asam pedas. Bile tengok2 resipi sebenarnya masak asam pedas ni bukanlah payah sangat. Same je macam masak yg lain2 tu. Tapi sebab sambutan kurang memuaskan, maka jarang amatlah masaknye...

Ni pun kite masak sikit je. Tapi sikit2 pun kite puas hati. Sebab rase betui enaknye di tekak kite ni. Sungguhpun kurang sambutan di rumah ni tapi kite suka dengan asam pedas. Sebab jarang2 masak dek kurang sambutan, klu makan di luar, nampak je gulai asam pedas, mesti kite amik. Selain gulai lemak nangka, gulai lemak rebung campur kaki ayam ata perut.... Hihiii suke sangat. Tapi klu nak masak, lebih baik jangan. Nanti sakit hati sendiri sebab cik abang tak sentuh. Hikhikkk

Ok, resipi ni kite amik kat 'umah' k jee. Cik kak ni dari zaman kite kanak2 ribena dulu tgk dia blakon kat tv. Tak sangka sungguh bile dah beranak pinak ni dapat bjumpa di alam maya. Walaupun taklah mesra. Bertegur sape tak pernah. I ni kan penyegan... Penyeganlah sangatkannnnn Tapi bila beliau terima add kite di fb,wallah besarnye hati. Kwang3 ferasan aku! Jom2 tgk resipi yg kite copy dr blog k Jee. Minta halal ye kak....

BAHAN2

1kg daging (Kjee guna batang pinang, kite guna daging biasa je jadi kena rebus dulu sampai daging empuk)

3 labu bawang besar (sederhana besar)

*2 ulas bawang putih

*1 inci halia

*1 sudu kecik serbuk kunyit

*2 inci belacan

*secekak daun kesom

1 mangkuk cili kering kisar (nak pedas tambah lagi. Kjee guna mangkuk tauhu faa)

1 cawan air asam jawa 

CARA:

Daging dipotong ikut sukan dan rebus sampai lembut. Kalau guna daging batang pinang tak payah rebus. Potong, cuci dan tos hingga kering. Panaskan periuk. Bubuh minyak kira2 ½ cawan, kemudian tumis semua bahan bertanda * yang telah ditumbuk halus.Apabila sudah naik wangi, masukkan cili kisar dan goreng sampai terbit minyak guna api sederhana. Kemudian masukkan daging (kalau direbus, masukkan airnya sekali) dan masaklah perlahan2.Apabila daging batang pinang sudah kecut, masukkan air asam jawa dan juga tambah lagi air mengikut kepekatan yang kita mahu. Masukkan daun kesom dan/atau daun limau purut.. Bubuh garam dan aji (kalau guna). Kalau tidak, bubuh sedikit gula.

Selalunya, selepas semua bahan sudah masuk ke dalam periuk, Kjee perlahan api ke tahap sederhana dan biar asam pedas ini reneh sehingga Kjee puas hati dengan kepekatannya. Ada orang suka cair tapi Kjee suka kalau sedang2. Kite nakkan berkuah jadi kite buat cair je...


Published with Blogger-droid v2.0.4

7 comments:

Kyra Hasman said...

ohhhhhh sedapnyaaaaaa. xpernah rasa asam pedas daging. nt nak try wat lah. hehee :)

kakcik said...

Kakcik biasa masak asam pedas ikan je. :)

Amie said...

Sedapkan asam pedas daging....

Fiza Nordin said...

Kyra,
Kite pun 1st tme ni hihiii

Fiza Nordin said...

Kakcik,
Dedolu arwah mak pun masak asam pedas guna ikan je...bile 'bijak internet' ni,ayam pun ade org buat masak asam pedas.nnt2 nak try asam pedas ayam plak hihiii
Alhamdulillah....

Fiza Nordin said...

K amie,
Alhamdulillah kena dgn selera ;)

ibh said...

Aslmkm
Sue pun suka asam pedas..tp nak membuat tu jaranggg sgt. Sue suka asam pedas ikan lagi (^_^)

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)