Followers

Monday, March 05, 2012

Karipap Kentang

Minggu lepas merajinkan diri buat karipap. Sebenarnya kite ni macam fobia je nak buat karipap ni sbb setiap kali buat mesti mcm tak puas hati dengan kejadian kulitnya. Kali ni kite agak puas hati pulak hihihiii alhamdulillah.

Karipap adalah makanan kegemaran en hubby dan anak2. Suke betui deme bile kate mama nak buat keripap. Bila dah siap sambill2 mengadap, kembang kuncup kembang kuncup hati mama bila anak2 kate, "mama buat karipap hari2 ye..." Oiiii io beno kome kehkehkehhhh

Resipi ni kite amik kat umah Kak Ina KL. Terima kasih, kak... Minta izin kongsikan kat sini ye...

Kulit Karipap

1/2 kg tepung gandum 

2 sudu besar mentega/marjerin 

2 sudu besar minyak masak

Air masak bercampur garam (agak-agaklah sampai jadi doh)

Cara-cara

1. Panaskan minyak masak bersama mentega/margerin. Biarkan mendidih.

2. Masukkan tepung dalam mangkuk tahan panas dan buat lubang kat tengah.

3. Tuang campuran minyak dan kacau dengan sudip kayu dan kacau cepat-cepat sampai minyak bercampur dengan tepung gandum.

4. Tuangkan air masak yang bercampur garam dan ulilah doh seperti biasa.

5. Jangan lembek sangat dan jangan pulak keras sangat. Agak-agaklah dan perap sekejap.(tutup dengan kain basah)

6. Siap untuk di gunakan.

Inti Karipap

>1kg ubi kentang-dadu 

>1 biji bawang besar-dadu 

>3 sudu besar kari daging-ikut suka 

>400gm daging kisar(nak guna ayam pun boleh-kalau lebih lagi sedap) 

>1 stok ayam 

>1 biji bawang besar*  

>4 biji bawang kecil* 

>3 biji bawang putih* 

>1 inci halia* 

>3 tangkai daun kari 

>air secukupnya 

>garam dan sedikit minyak

Cara-cara

Basuh dan potong dadu ubi kentang dan bawang besar. (guna f/p pun boleh)Toskan. Tumbuk/kisar bawang besar,bawang kecil, bawang putih dan halia. Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan yang telah ditumbuk /kisar bersama daun kari. Setelah naik bau masukkan pulak bawang besar yang telah didadu bersama serbuk kari dan kacau sehingga naik minyak. Masukkan daging kisar dan masukkan sedikit air dan biarkan sebentar. Masukkan pulak ubi kentang, stok ayam, garam dan air sehingga tenggelam semua bahan.(agak-agak yer) Biarkan ubi empuk dengan menggunakan api perlahan, masukkan garam dan kacau sekali sekala. Bila ubi telah empuk , rasa dulu baru tutup api.


Published with Blogger-droid v2.0.4

9 comments:

Diana @ Melley Mey said...

karipap ler... sedaapnya ... tadi pun makan karipap.. ermm kalau irfan .. nampak jer karipap mmg dia x tolak.. walau pun hari2 makan karipap..:)

kakcik said...

Impian kakcik nak buat karipap masih belum terlaksana lagi. :(

Cendana Kasih said...

waaa...ada karipap...rajin lagi tak?? meh tolong aku buat karipap kat rumah ni..ada 2 guni kentang tu...ker aku sub jer kat ko...hehehe...

Juwita Jamaludin said...

Karipap sedap x jemu mkn..:) ita pun tiap minggu kelum karipap..

Fiza Nordin said...

diana,
Samele dgn org2 dlm rumah ni.klu karipap tak tolak dorang. Mamanye aje yg semacam fobia buat karipap sbb selalu kejadian pastrynye berubah2... Huhuu tp alhamdulillah kejadian pastry yg ni ok...sgt mendapat sambutan! Suke hati mama....

Fiza Nordin said...

Kakcik,
Marilah ke rumah...kite makan same...ade tu yg frozen...

Fiza Nordin said...

Noorma,
Sungguh ka hang nak sub kat aku? Ko jgn bg harapan kosong je noorma...aku beria ni.... Tp ko tgk le kelim keripap aku tu... Huduh betui! Kikikiii

Fiza Nordin said...

Ita,
Pasni akak pun kena kelim keripap tiap minggu nampaknye... Anak2 & en suami gemo beno le....

farnas said...

intai karipap····fiza meh la follow blog kita plak···hehe

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)