Followers

Friday, October 14, 2011

Kek Coklat Lembap




Salam pagi Jumaat, bloggers... 
Moga sihat ceria hari ni :D

Seminggu dua ni, tekak terasa2 nak makan kek coklat lembap. Rasa itu timbul setelah satu hari dalam beberapa minggu lepas, kite menghadiri majlis hari lahir anak seorang customer sekaligus anak buah kawan dari zaman sekolah rendah. Dalam majlis serba ringkas tu, salah satu menunya adalah kek coklat lembap. Mula2 tengok, kite dah terliur. Kite pun ambillah sepotong, wah sedapnye. Lepas tu adalah kita ambil 3/4 potong lagi. Memang sedaplah di tekak kite kalau dah sampai lebih sepotong kite makan, kan... hihihih

Kata kawan kite tu, dia tempah kat jiran setaman dia, kat Rawang. "Sedaplah" puji kita ikhlas. Selepas tu, tertanamlah dalam hati kita nak buat kek coklat lembap yang macam itu. Tapi macam2 hal timbul sampailah hari ni... baru tercapai hasrat. Dalam pada tu, adalah kite jalan2 sane sini sinun... salin2 resipi yang kawan2 blogger sharekan. 

Semalam, kite cuba resipi ni. Kita salin dari rumah Ryo. Resipi asal dari Chef Zubaidah dan dikongsikan oleh Along Roz dan Hasue. Terima kasih... tapi maaflah, tak kena dengan tekak dan sama sekali tidak sama dengan kek yang macam kita makan kat rumah kawan kite tu. Kek ni terlalu lembap dan padat. Rasa memang not bad, sedap. 

Kek coklat yang kita makan di rumah kawan kite, memang moist tapi tak padat. Kalau tengok, nampak rongga2 keknya. Bila makan tu, terasa basah2 kat lidah, lembut je... adeh... teringat2 buat terliur je... huhuhuuuu Nampaknya lepas ni kena try resipi yang lain pula - insya Allah...

Tapi takpe... anak2 yang tak memilih sangat kalau bab kek coklat, beria2 nak bawa p sekolah. Jadi dalam gambar tu takdelah posing beria sebab dah siap2 potong kecil2 dan letak dalam bekas. Siap untuk mereka ke sekolah berbagi merasa dengan kawan2. Kalau cikgu2 nak merasa pun, boleh, dialu2kan hihiii

Walau begitu, nak juga kite kongsikan resipinya di sini. Untuk tatapan diri sendiri dan mungkin untuk anda yang sukakan kek coklat yang moist dan padat ni. Minta izin dari tuang empunya resipi asal dan kawan2 yang telah sudi sharekan resipi itu... terima kasih! :D

Kepada Ryo, saya kopipes ye, terima kasih! :D


Bahan-bahan:
  • 100g Serbuk Koko*
  • 200g Gula pasir*
  • 1 tin Susu sejat*
  • 200g Minyak Masak Sayuran*
  • 250g Susu Pekat*
  • 4 biji Telur - pukul sehingga berbuih
  • 150g Tepung Gandum
  • 1 st Soda Bikarbonat
  • 1st Baking Powder
Cara-cara
  1. Campurkan kesemua bhn bertanda* dan masak dgn api perlahan sehingga licin dan gula cair sepenuhnya. Tak payah sampai menggelegak.
  2. Satukan dgn telur yg di pukul tadi dgn hand whisk. Gaulkan bhn2 kering & campurkan sedikit2 sehingga sebati sambil terus dikacau dengan hand whisk.
  3. Masukkan ke dlm tin yg di lapik & minyakkan. Bakar selama 40-45 minit bergantung pada jenis oven-kek ini juga boleh dikukus
  4. Sejukkan dahulu sebelum di hiaskan dgn icing atau ganache.
Penyediaan chocolate ganache:

Bahan2:
  1. 150g coklat masakan
  2. 65ml whipping cream
  3. 1 sudu teh mentega

Cara2:
  1. Gunakan kaedah double boiler,cairkan coklat. Kacau sehingga benar2 cair. Tambahkan whipping cream dan mentega. Kacau lagi sehingga benar2 sebati(guna handwhick). Padamkan api.
  2. Sejukkan seketika,(bila sejuk sedikit ganache akan sedikit memekat)-(dalam dua minit) barulah dituangkan di atas kek coklat yang sudah disejukkan sepenuhnya.

12 comments:

JaSSNaNi said...

seamat pagi jumaat...
hari ni nani datang awal.. sbb nampak fiza apdet kek coklat.. sedap nampak coklat kat atas kek tu ngan taburan coklat rice ngan crispy coklat tu.. kalau nani dapat ni asyik dok jilat yang atas je.. eheheh.. esok ade rombongan nak hantar meminang cousin nani kat sini.. jadi bleh la nak wat kek ni.. bukan utk hantaran.. nak wat utk makan2 je.. sesambil bersembang ngan sedara2 mara sblm bertolak bawa rombongan kan.. :) idea yg best ni.. kan..

Fiza Nordin said...

nani,
idea yg bagus tu... selamat btunang utk cousin tu...moga ikatan suci murni kekal hingga ke jinjang pelamin. makan ramai2 tak sedar tinggal bekas je hihiii

Norhafiza said...

Ya,,No pernah buat dengan resepi yang sama tu cuma No tak masak..No blende je bahan basah>>minyak+telo+susupkt+sscair+serbukkoko+gula..br buh tg gndm+SB+BP..kacau rata dan buh lam loyang..kukus hehe...

mmmm klo dh jumpa rezepi yang ditunggu tu jangan lupa bgtau ek hehehe....

Fiza Nordin said...

nor,
hasilnye macam mane klu tak masak? tetap lembap dan padat?

Sari Yusa Ibrahim said...

kecur air liur, makan ngan eskrim vanila pun lagi sedap nih!

Ummi said...

Fuuuuhhh!! Tangkap leleh betul akak tengok tauuu...dah lama x wat kek cokelaattt ni haaa....adeeii :))

HaSue said...

Yummyy..sedapnyaa kek ceklat..mmg selalu guna resepi ni jugak skrg ni.hehe..
meh tuka ngan kek lapis meh..

Fiza Nordin said...

sari yusa,
yeah... ade gak terfikir tp stok eskem tadek...

Fiza Nordin said...

k ummi,
hihii, buat kak... jgn tak buat!

Fiza Nordin said...

hasue,
amboi rajin sungguhla melapis...meh2 tukaq!

Juwita Jamaludin said...

yum yum kalau kek coklat memang suka cuba macam2 resepi ada.. ita rajin juga buat... nanti leh cuba resepi ni plak

Fiza Nordin said...

ita,
wat tuk sambut eniversary 10th years ye...

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)